Arriva pro MHD v Kladně pořídila elektrobusy
KLADNO - Do ulic Kladna vyjíždí 16 tichých elektrobusů za 232 milionů korun a v českém prostředí mají několik prvenství. Jde zatím o největší jednorázové pořízení elektrobusů pro městský provoz.
Polovina elektrobusů je kloubová a dokáže tak převézt větší počet cestujících než obvyklé standardní vozy a unikátní je i dobíjecí infrastruktura...
Nové elektrobusy brzy vyjedou v kladenské MHD (27. srpna 2024, Arriva)
Provoz MHD v Kladně je už několik let ekologický. Zajišťují ho autobusy na stlačený zemní plyn a dva elektrobusy, které provozuje dopravce ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva. K těm současným, které jezdí od léta 2021 na lince 610 přes centrum města, se na začátku prázdnin postupně přidaly další elektrobusy. Cílem města, dopravce a dalších partnerů je zajištění provozu MHD od roku 2030 jen elektrickými vozy. Arriva díky evropským fondům nakoupila 16 elektrobusů značky SOR NS electric, osm z nich je v obvyklém 12metrovém provedení, druhá polovina je v kloubové verzi.
"Všech 16 elektrobusů je nízkopodlažních, cestujícím se tak lehce nastupuje i vystupuje, vozy jsou klimatizované, mají USB nabíječky, WiFi připojení, informační a kamerový systém a plní všechny požadavky kladenského magistrátu pro provoz na linkách MHD," vypočítal Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy s tím, že letní měsíce Arriva využila k otestování elektrobusů. "Naši řidiči, dispečeři, pracovníci servisu i plánovači dopravy se seznámili s dobíjecí technologií, ověřili jsme si, kolik dokážou elektrobusy reálně najezdit kilometrů mezi jednotlivým nabitím baterií a projeli jsme s nimi všechny trasy po městě. Od září přestoupíme od zkušebního do ostrého provozu," dodal Adamka.
Nové elektrobusy brzy vyjedou v kladenské MHD (27. srpna 2024, Arriva)
"Na elektrobusech je použita nová generace trakčních baterií s prodlouženou životností. Oproti předchozí generaci jsou baterie umístěny na střeše modulárně v samostatných boxech, což umožňuje nakonfigurovat řešení podle konkrétních požadavků zákazníka. Elektrobusy jsou vybaveny trakční baterií o kapacitě 274 kWh a 411 kWh," doplnil Filip Murgaš, jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy. Další novinkou, která je u těchto elektrobusů k vidění, je čtyrpólový pantograf od společnosti Schunk sloužící k průběžnému dobíjení tzv. OPPCharge. Vedle možnosti dobíjení pomocí pantografu jsou elektrobusy v přední části rovněž vybaveny zásuvkou pro dobíjení pomocí kabelu.
Doprava se podílí na 16 procentech produkovaných emisí v České republice. "Její elektrifikace je proto jedním ze zásadních kroků k čistšímu ovzduší a k posílení energetické nezávislosti měst a obcí na fosilních palivech. Základní podmínkou spolehlivého provozu elektrobusů je rychlé a dobře dostupné dobíjení. Jsem rád, že naši partneři, město Kladno a společnost Arriva, využili dlouholetých zkušeností ČEZ ESCO v této oblasti a mohl se zrodit největší ultrarychlý dobíjecí areál pro elektrobusy v Čechách. Věřím, že společně budeme pokračovat v naplňování vize čistého a příjemného města pro jeho občany a návštěvníky," doplnil pak Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO.
Nové elektrobusy brzy vyjedou v kladenské MHD (27. srpna 2024, Arriva)
Elektrifikace městské hromadné dopravy v Kladně nám dává smysl. "Rádi jsme byli součástí tohoto projektu. Pokud by se měla dobíjecí infrastruktura do budoucna dále rozšiřovat, jsme opět připraveni podat pomocnou ruku," vyjádřil se generální ředitel Teplárny Kladno Michal Hons. Arriva prostřednictvím dopravce ČSAD MHD Kladno, který patří do její skupiny, nakoupila 16 elektrobusů pro zajištění provozu na linkách MHD Kladno i díky evropským penězům. Projekt s názvem „Elektrobus MHD Kladno 2022“ je realizován prostřednictvím nástroje integrovaných územních investic, tzv. ITI, pro Pražskou metropolitní oblast a je podpořen z Integrovaného regionálního operačního programu v rámci priority Rozvoj městské mobility.
Celkové náklady jsou vyčísleny na 232 milionů korun, unijní dotace činí 162,4 milionů korun, z vlastních zdrojů tak doplatila Arriva 69,6 milionů korun. O rychlé a spolehlivé dobíjení elektrobusů během denních i nočních hodin se postará devět ultrarychlých stojanů, každý o výkonu 150 kW. Koncepci dobíjecího hubu, dodávku zařízení od polského výrobce Ekoenergetyka, jejich instalaci, zprovoznění a průběžný servis zajišťuje společnost ČEZ ESCO.
Nové elektrobusy brzy vyjedou v kladenské MHD (27. srpna 2024, Arriva)