Dopravci jsou jasní, Comett nasadí elektrobusy
STŘEDOČESKÝ KRAJ - Kraj uzavře smlouvy s deseti autobusovými dopravci, kteří obslouží dvanáct oblastí ve Středočeském kraji. Jde navíc také o oblasti, které mají i přesah do sousedních regionů.
Jde o zbylé výkony, které nebyly soutěženy v rámci velké autobusové soutěže. Novinkou bude i zahájení provozu sedmi elektrobusů na mezikrajských linkách...
Ilustrační foto (3. července 2020, Vlčoun/Filip Vlček)
Dvanáct vybraných oblastí v celém Středočeském kraji bude od letošního prosince obsluhovat deset autobusových dopravců. Jde o dopravní výkony, které nebyly soutěženy v nedávné, velké autobusové soutěži. Zbylá část výkonů tedy bude dopravcům zadána pomocí přímého zadání, a to hned z několika důvodů. "Jednotlivé oblasti výběrového řízení se připravovaly již v roce 2021 a nebyly známy přesné termíny zprovoznění nové infrastruktury, například prodloužení některých tramvajových a trolejbusových tratí za hranice hlavního města Prahy nebo přechod vybraných linek na bezemisní způsob pohonu v rámci pilotního provozu," vysvětlil jeden z hlavních důvodů radní pro oblast dopravy Petr Borecký.
V případě, že by takové linky byly ve výběrovém řízení, vzniklo by riziko, že by se dopravce dostal pod limit možného snížení výkonů. Dalším důvodem jsou mezikrajské linky, kde je potřeba postupovat v souladu se sousedními kraji, kde jejich smlouvy s dopravci končí v jiných termínech než ve Středočeském kraji. "Mysleli jsme i na menší dopravce, kteří v posledních letech obnovovali vozový park, dopravce, kteří jsou zřízeny obcemi anebo dopravce, kteří obnovovali vozový park pomocí dotací z Evropské unie, přičemž tyto dotace končí až po 1. prosinci 2024," dodal Borecký.
Na Táborsku začnou jezdit elektrobusy
Ve velké autobusové soutěži byla výběrová řízení rozdělena do 35 oblastí, které pokrývaly většinu území Středočeského kraje. Část oblastí bylo soutěženo s hlavním městem Prahou, část linek slouží jako obsluha některých pražských částí. Tato velká soutěž řešila přes devadesát procent výkonů. Smlouvy budou uzavírány v režimu netto, tedy že příležitosti a rizika spojená s časovým vývojem výše výnosů jsou plně na straně dopravce. Dopravci budou obslužnost zajišťovat po dobu deseti let, platnost začíná 1. prosince 2024.
Ilustrační foto (7. března 2019, ČSAD Střední Čechy)
V rámci rozvíjející se mezikrajské dopravní spolupráce Středočeského a Jihočeského kraje, za podpory Sdružení měst a obcí Táborska a společnosti Comett Plus bude na linkách 453 z Tábora do Vlašimi a 455 z Tábora do Benešova nasazeno od prosince 2024 celkem sedm elektrobusů. "Využití těchto moderních elektrobusů v rámci systému PID na pomezí Jihočeského a Středočeského kraj je vítanou novinkou pro cestující. Tato vozidla totiž zvýší podíl energeticky efektivní veřejné hromadné dopravy, která je šetrná k životnímu prostředí. Tento startovní provoz dvou linek je výsledkem velmi dobré spolupráce jak s vedením Jihočeského kraje, tak i společnosti Comett Plus," uvedl ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar.
"Jihočeský kraj prostřednictvím svého organizátora dopravy JIKORD ušel za poslední léta dlouhou a kvalitní cestu ve spolupráci se svými sousedními kraji a výsledkem této aktivity je i tento projekt regionálních elektrobusů. Věřím, že vozidla budou bezproblémově fungovat, cestující je budou rádi využívat a opět o kousek zvýšíme standard cestování 21. století, na který se v současnosti velmi zaměřujeme," konstatoval Antonín Krák, náměstek hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu.
Comett Plus podporuje nízkoemisní vozidla
Společnost Comett Plus jako významný jihočeský dopravce postupuje v rámci své strategie k podpoře nízkoemisních a bezemisních vozidel. "Na přelomu roku 2024 a 2025 zahájíme provoz elektrobusů nejen na výše uvedených mezikrajských linkách, ale současně uvedeme do provozu deset bezemisních autobusů na elektrický pohon pro provoz MHD v aglomeraci Tábor, Sezimovo Ústí, Planá nad Lužnicí. Nedílnou součástí naše ekologického přístupu je zprovoznění fotovoltaické elektrárny na objektech v sídle společnosti a dále vybudování moderních dobíjecích stanic v Táboře a Mladé Vožici s inteligentním řízením nabíjení vozidel," doplnil Aleš Melich, jednatel společnosti Comett Plus.
Ilustrační foto (19. září 2011, Vlčoun/Filip Vlček)
Pilotní projekt na provoz sedmi elektrických autobusů na linkách číslo 453 Tábor - Ratibořské Hory - Mladá Vožice - Vlašim a číslo 455 Tábor - Hlasivo - Mladá Vožice - Postupice - Benešov vznikl v rámci elektrifikace části linek MHD Tábor. Objednávku obou linek bude zajišťovat Středočeský kraj ve spolupráci se Sdružením měst a obcí Táborska, respektive Jihočeským krajem. Samotné smlouvy vycházejí z konceptu již schválené smlouvy, která byla uzavírána v rámci zadávacího řízení veřejných zakázek na výběr dopravců pro uzavření smluv o veřejných službách v přepravě cestujících v rámci systému PID. Tyto smlouvy byly uzavřeny v roce 2023.
Seznam dopravců a jejich výkony:
Oblast Křivoklátska – dopravci LEXTRANS BUS a Autobusová doprava Kohout s.r.o., linky 570,573 a 579
Oblast Mšensko – dopravce Kokořínský SOK, linky 668, 689, 690, 692, 693, 694, 695, 696, 697
Oblast Benátecka a Mladé Boleslavi – dopravce Lutan, linky 431, 442, 714, 736 a 997
Oblasti Zdib a Odolené Vody – dopravce EKOSERVIS TRANSPEED, linka 370
Oblast Mníšecka – dopravce MARTIN UHER, minibusové linky 447, 448, 449, 672 a 996
Oblast z Prahy směr do Krkonoš – dopravce KAD BUS, linky 700, 720 a 405
Oblast Semilsko – dopravce BusLine LK, linka 700 a 720
Oblast z Prahy směr Liberec, Turnov, Jablonec n. N. – dopravce BusLine Express, linka 900
Oblast Kladenska – dopravci AUTODOPRAVA LAMER linky 330, 399, 414 a 856
Oblast Kladno a Slánska – dopravce POHL Kladno, linky 330, 399 a 650
Oblast Táborska – dopravce COMETT PLUS, linky 453 a 455
Již dříve Středočeský kraj schválil smlouvy s dopravci AD Střední Čechy na linky 375 a 377 pro projekt spojený s elektrifikací provozu těchto linek a s dopravcem MARTIN UHER na linky 446, 517 a 688 pro pilotní projekt provozu vodíkových autobusů.
Ilustrační foto (3. července 2019, Vlčoun/Filip Vlček)