Kutná Hora obměnila MHD, koupila elektrobusy
KUTNÁ HORA - Po Trutnově nasazuje Arriva Východní Čechy elektrické autobusy v dalším městě. Tentokrát v Kutné Hoře. Ta pro svou městskou hromadnou dopravu pořídila celkem pět elektrických autobusů dvou různých typů.
Ve vozovém parku nadále zůstanou dva dieselové autobusy jako záložní vozy. Pro elektrické autobusy navíc vyrostla nabíječka...
Kapacitnější autobus SOR EBN 11 v garáži (12. června 2019, Arriva/Martin Farář).
Od zítřka, 13. června, začnou v Kutné Hoře jezdit elektrické autobusy. Vedení města se původně rozhodovalo mezi autobusy na zemní plyn a na elektřinu. Nakonec zvítězily autobusy s elektrickým pohonem, a to i z důvodu výhodnějších dotačních podmínek. "Naším cílem je zavést ekologickou dopravu, která nebude produkovat zplodiny a nebude hlučná. Obě tato kritéria elektrické autobusy splňují," uvedl starosta Josef Viktora, který si již jízdu novými elektrobusy vyzkoušel. "V autobusech bude platit současný odbavovací systém a nově mají cestující možnost zaplatit jednotlivé jízdné také bankovní kartou," zmínil Viktora.
"V Kutné Hoře bude jezdit celkem pět nových elektrických autobusů. Dva menší z nich se snadno dostanou i do historické části města, tři větší jsou určené pro oblasti mimo centrum města. Autobusy jsou nízkopodlažní, klimatizované a cestujícím nabídnou pohodlná sedadla, nabíječky na mobilní telefony a digitální informační panely," vysvětlil Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva. Ta na jejich nákup získala dotační prostředky z Integrovaného regionálního operačního programu. Autobusy vyšly celkem na 53,8 milionů korun, přičemž dotace činí zhruba 45,7 milionů. Pětici nových autobusů doplní dva starší dieselové, které budou sloužit jako záložní vozidla při technologických přestávkách v provozu elektrobusů.
Interiér jednoho z nových autobusů pro Kutnou Horu (12. června 2019, Arriva/Martin Farář).
Pro autobusy vznikla také nová nabíjecí stanice v areálu bývalé cihelny v městské části Sedlec. Ta je vybavena celkem pěti stojany, které umožní současné nabíjení všech autobusů. Jedná se o stojany od výrobce SOR Libchavy s označením SOR 400/200A-EV. "Dojezd autobusů je přes 170 kilometrů. Pak je nutné připojit vozidla k nabíječce. Nabíjení bude probíhat nejčastěji v nočních hodinách, přes den v závislosti na oběhu vozidel," zmínil Jindřich Poláček, ředitel společnosti Arriva Východní Čechy. Celkově autobusy denně najezdí více než 800 km.
Pro obnovu vozového parku bylo pořízeno pět vozidel dvou typů. Všechna vozidla jsou vybavena klimatizací v prostoru pro cestující, bezbariérovým přístupem a prostorem pro kočárek. V případě potřeby si cestující mohou dobít mobilní telefony přes USB nabíječku. "Prvním typem jsou tři jedenáctimetrové nízkopodlažní třídveřové městské autobusy výrobce SOR Libchavy s označením EBN 11. Cestujícím nabídnou 30 míst k sezení a dalších 57 ke stání," upřesnil mluvčí Arrivy Martin Farář. Druhý typ je autobus o délce osm metrů, pochází od slovenského výrobce ROŠERO-P a má označení First Fclei. Tyto vozy jsou postaveny na dvounápravovém podvozku. K dispozici je 18 míst k sezení a 10 ke stání.
Menší z autobusů, jeden z Rošero-P First Fclei (12. června 2019, Arriva/Martin Farář).