Tip: Milovníci vlaků musí do Království železnic
PRAHA - Do sebemenšího detailu propracované největší modelové kolejiště ve střední Evropě o rozloze několika stovek metrů čtverečních nabízí Království železnic v Praze. Vstupenka sice stojí 260 korun, ale za tu podívanou to stojí!
/DÍL 6/ Informační portál Vlčoun.cz čtenářům postupně nabízí několik zajímavých a dopravních tipů, kam v létě vyrazit...
Model je propracován do nejmenšího detailu (Království železnic).
Snad každé malé dítě toužilo mít vláčky. Ať už se to někomu splnilo nebo nikoliv, může své choutky uspokojit v Království železnic v Praze ve Stroupežnického ulici. Hlavní atrakcí je unikátní největší modelové kolejiště ve střední Evropě rozprostírající se na ploše téměř 600 metrů čtverečních. Obří modelové kolejiště ve spodním patře expozice zahrnuje dobře známé scenérie z Prahy, Středočeského, Plzeňského, Karlovarského, Ústeckého a Libereckého kraje. Stávajících šest krajů chystá Království železnic rozšířit o Jihočeský a Pardubický kraj, stávající obsazená plocha tak zatím čítá je 460 metrů čtverečních.
Zblízka a zcela bez front je tak možné si prohlédnout dominanty krajů v dokonale provedených zmenšeninách, jako například hrady Křivoklát a Karlštejn, porovnat kvalitu modelu s realitou u plzeňského hlavního nádraží nebo se vydat k pramenům po karlovarské kolonádě. Dospělé návštěvníky potěší a pobaví detaily ze života třiceti tisíc obyvatel nacházejících se v modelu obřího kolejiště prezentované ve stovkách situací a scének z běžného života. U kolejišť jsou k dispozici také interaktivní tlačítka pro spouštění akcí v modelech. Díky nim je tak možné rozjet některé vlaky, pokácet stromy nebo třeba spustit představení v cirkusu.
Ke zhlédnutí je také pražské hlavní nádraží (Království železnic).
Celý hlavní model je protkán hustou železniční sítí, po které jezdí v každý moment až 80 až 90 vlakových souprav a další dopravní prostředky, jako jsou tramvaje, automobily, lanovka a dokonce i metro. Denní a noční atmosféra nad kolejišti se střídá po dvacetiminutových intervalech, pozvolna se stmívá, rozsvěcují se pouliční lampy a světla v oknech a po zhruba pěti minutách se opět plynule rozednívá. Modeláři zašli do takových detailů, že některé pouliční lampy svítí studeným bílým světlem, jiné teplým žlutým a některé dokonce simulují poruchu.
Další tři modelová kolejiště s označením K1, K2 a K3 jsou vystavena v 1. podlaží expozice. Tato kolejiště představují první etapu celého projektu. Jejich souhrnná plocha je 115 metrů čtverečních a byla uvedena do provozu při prvním otevření expozice pro veřejnost v roce 2009. Kolejiště byla testovací laboratoří, ve které byli vybráni ti nejlepší modeláři, kteří se nyní podílí na modelu České republiky. Kolejiště K1 ani K2 nepředstavují konkrétní krajinu, kdežto K3 je to jinak. Představuje však pohled do malého fiktivního městečka v Čechách zhruba v roce 1980, a tak na něm najdete frontu u prodejny Tuzexu, kde vekslák prodává Bony, na zdi statku nápis: Nechte zpívat Mišíka, zásah VB proti účastníkům nepovoleného koncertu, vojenské cvičení a jiné situace z dob reálného socialismu.
Na modelu se prohání 90 vlaků a je vyobrazeno třicet tisíc postav (Království železnic).
Nedílnou součástí jsou také simulátory, k dispozici je skutečný model tramvaje T3, autobusu Karosa, motorového vozu řady 810 a lokomotivy Bobina. Návštěvníci mají možnost si v simulátoru vybrat k projekci konkrétní linku městské hromadné dopravy, aktuálně tratě pokrývají všechny pražské tramvajové linky. V simulátoru 810 pak i skutečné železniční tratě ČR. Na výběr máte nejen trasy 40 vlakových spojů ve třech krajích. V Bobině pak nájezd na točnu a výjezd z ní dále do depa s komentářem strojvedoucího, v T3 také simulovanou srážku tramvaje s automobilem a další.
Vstupné...
...pro dospělého činí 260 korun, děti, studenti a senioři zaplatí 180 korun.
...po předložení jízdenky Českých drah je levnější o 10%.
...po prokázání se platnou In-kartou je levnější o 15%.
...je zvýhodněné i pro rodiny s dětmi.
V řadě měst nechybí ani simulace provozu městské dopravy (Království železnic).