Výstavba tramvajové tratě vyřadila točnu Bory
PLZEŇ - Výstavba prodloužení tramvajové tratě na Borech je důvodem, proč od začátku července až do polovině prosince tramvaje nedojedou přímo na obratiště Bory. To bude navíc zrušeno a celá lokalita přepracována na park.
Jistou zajímavostí je, že projekt nového parku počítá se zachováním kolejí po původní točně coby novou kulturní atrakci...
Linka číslo 4 stanicuje v přestupní zastávce U Synagogy (2. července 2019, Jakub Klimeš).
Se zahájením denního provozu dne 1. července byla zahájena výluka tramvajové dopravy v Plzni. Z důvodu stavebních prací v křižovatce u obratiště Bory je tramvajová linka číslo 4 ve směru z Košutky zkrácena jen do zastávky Sady Pětatřicátníků. Odtud se pak vrací po své trase zpět na Košutku.
Náhradní dopravu zajišťuje dočasná tramvajová linka číslo 3 vedená ze Sadů Pětatřicátníků směrem na Bory s konečnou zastávkou Dvořákova. Tramvaje přitom využívají dočasnou úvraťovou konečnou za použití povrchové výhybky. Zastávka Bory pro tramvajovou dopravu je bez náhrady zrušena. "Z důvodu umístění povrchové výhybky byla zastávka Dvořákova přesunuta o několik metrů blíže křižovatce se Sukovou ulicí, nástupiště byla vytvořena provizorně z panelů," poznamenal tiskový mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro.
Přejezd na protisměrnou kolej na konečné Dvořákova (6. července 2019, Jakub Klimeš).
Plocha po zrušené točce tramvají na Borech se stane novou vstupní branou do Borského parku. Vzniknou na ní moderní nízkopodlažní objekty s občerstvením, půjčovnou sportovních potřeb, veřejné toalety a podobně, jako výstavní prvek by mohly částečně zůstat zachovány tramvajové koleje. Počítá s tím studie, která byla v roce 2014 projednána s veřejností. S úpravami by se mohlo začít v červnu příštího roku. "Návrh počítá s ponecháním kolejí točny a jejich využitím pro novou kulturní zahradu. V území tak zůstane stopa minulosti," poznamenal technický náměstek primátora Pavel Šindelář.
Zachování obratiště se v minulosti prověřovalo velmi pečlivě. "Ve stávající podobě zůstat nemohla, a to ani jako manipulační zejména z důvodu svého napojení. Navíc se hledalo řešení, jak zkombinovat záchytné parkoviště a terminál veřejné dopravy. Pokud bychom toto chtěli umístit u točky na Borech, byl by to opravdu obrovský zásah do parku. Proto se rozhodlo o stavbě nové točky v Kaplířově ulici, u níž bude současně i parkoviště a terminál," vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule.
Provizorní zastávka Dvořákova (3. července 2019, Jakub Klimeš).