Plzeň upraví obratiště tramvají. Ušetří za MHD
PLZEŇ - Město plánuje provedení úprav tramvajových obratišť, které mají následně přispět ke snížení provozních nákladů za městskou hromadnou dopravu. Investice si vyžádá téměř čtvrt miliardy.
V horizontu několika let by tak mohla být část tramvají odstavovaná především na obratištích na Košutce a ve Skvrňanech...
Rekonstruována bude točna na Skvrňanech (21. června 2016, Jakub Klimeš).
Plzenští raní na svém nedávném zasedání souhlasili s provedením úprav v obratištích tramvají, a sice v oblasti Malesická, Skvrňany a Košutka. Vedení městské radnice tak chce vyřešit dlouhodobé potřeby odstavování a údržby tramvají v západní části tramvajové sítě tím, že ve Skvrňanech vznikne místo pro odstavení až 11 tramvajových souprav a na Košutce místo až pro 14 souprav.
Úpravy obratišť významně sníží provozní náklady na městskou hromadnou dopravu a zároveň jejich vybudování umožní v případě podobných povodní, jako v roce 2002, obsluhovat nezávisle na vozovně na Slovanech tramvajemi i západní břeh Radbuzy. Pokud by tak došlo k uzavření mostu U Jána v centru města, bylo by možné díky rozšíření obratišť zachovat provoz v oblastech Bory, centrum, Skvrňany, Košutku a Lochotín.
Plány počítají s možností odstavu až 11 souprav (1. července 2016, Jakub Klimeš).
"Na základě vybraného technického řešení víme, že za cenu jednorázových investičních nákladů, tedy provedením úprav v obratištích tramvají, můžeme dosáhnout toho, aby každoročně byly sníženy provozní náklady plzeňské MHD – respektive byla snížena výše úhrady prokazatelné ztráty Plzeňských městských dopravních podniků," informoval náměstek primátora pro oblast dopravy Petr Náhlík.
Podle provedených průzkumů je nejdražší dopravou ranní výprava tramvajových souprav na Lochotín, Košutku, Skvrňany, kdy ze Slovan je vypravována řada prázdných tramvají, které pak první cestující vezou až po výjezdu po 5.15 hodin z točen na Košutce či Skvrňanech. "Rozhodnutí o úpravách v obratištích je předpokladem pro rozhodnutí o podobě a velikosti tramvajové vozovny, o které bude rada a zastupitelstvo ještě jednat," dodal Náhlík.
Výrazně pomoci má také obratiště Košutka (16. září 2014, Jakub Klimeš).
Budoucí financování realizace úprav v obratištích zatím není kryto rozpočtem města Plzně ani jeho rozpočtovými výhledy, zajištění peněz bude předmětem dalších jednání. V zásadě jsou tři možné varianty, a to buď řešení financování investic z rozpočtu města a jeho organizací, nebo řešení financovaní prostřednictvím investice Plzeňských městských dopravních podniků a nebo vyhledání a získání zdrojů z dotací Evropské unie či státu.
Odhadované náklady na úpravu obratiště Malesická je ve výši 1,5 milionu korun, na obratiště Zadní Skvrňany ve výši 60 milionů korun a v případě Košutky u vybrané menší varianty ve výši 180 milionů korun. Z hlediska úspory provozních nákladů je pro město klíčová realizace úpravy obratiště na Košutce.
Úpravy se dočká také točna Malesická (30. června 2015, Jakub Klimeš).