Tramvaje Astra v Olomouci jezdily přes 27 let
OLOMOUC - Přesně před měsícem byl v Olomouci oficiálně ukončen provoz tramvají Astra. Uskutečnilo se tak po více než čtvrt století věrné služby za obrovského zájmu nejen dopravních nadšenců.
/FOTOGALERIE/ Informační portál Vlčoun prohledal svoji fotobanku, které tak doplní základní informace a vývoj těchto vozidel v hanácké metropoli...

Tramvaj Astra ev.č. 203 a 204 v Olomouci (21. září 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Vozovna v Olomouci se mohla pyšnit celkem čtyřmi tramvajemi, které byly oficiálně označovány jako Škoda Inekon LTM 10.08. Pojmenování Astra získaly díky vlastnosti, kdy šlo o asynchronní tramvaj. Tramvaje cestující vozily pod evidenčními čísly 201 až 204. První z tramvají ev.č. 201 dorazila do Olomouce z výrobního závodu v Plzni 21. listopadu 1998, přičemž už 1. prosince se uskutečnila technickobezpečnostní zkouška, aby se stihla prezentace první nízkopodlažní tramvaje veřejnosti během Mikulášské jízdy 5. prosince 1998. Tím se začala psát historie těchto tramvají v provozu.
Druhý vůz ev.č. 202 byl dodán již 14. prosince. Další dvě Astry, které obdržely evidenční čísla 203 a 204 byly dodány o rok později v prosinci 1999. Tomu ale předcházela úprava areálu v Koželužské ulici, demolice kotelny a uhelny v nejstarší hale tramvajové vozovny a její rekonstrukce na takzvanou halu Astra. Údržba nízkopodlažních tramvají je zcela odlišná, neboť elektrická výzbroj je umístěna na střeše vozidel. Novým technologickým postupům proto muselo být upraveno i dílenské zázemí.

Tramvaj Astra ev.č. 203 v Olomouci (17. července 2014, Vlčoun/Filip Vlček)
Původně Dopravní podnik města Olomouce měl obdržet ještě dvě stejné tramvaje. Pro rok 2000 byly rezervovány ve výrobním plánu Škodovky pro Olomouc ještě dvě tramvaje, které nakonec pro vysokou finanční náročnost nebyly objednány. Předchozí vozy byly totiž financovány zejména prostřednictvím úvěrů, které nyní nepřipadaly v úvahu. V relativně krátké době od dodání tramvají a jejich zařazení do běžného provozu pak v roce 2004 proběhla výměna švédských brzdových systémů SAB WABCO za systém DAKO – CZ s řízením DI – ELCOM.
Tramvaj Astra je jednosměrný čtyřnápravový motorový částečně nízkopodlažní tramvajový vůz skládající se ze tří článků, které jsou navzájem spojeny kloubem a krycím měchem. V pravé bočnici se nacházejí čtvery předsuvné dveře. Na střeše vozidla je umístěna elektrická výzbroj, která umožňuje rekuperaci při brzdění a u vozidla tak snižuje celkovou spotřebu energie. Trakční motory jsou asynchronní a spolu s napěťovým střídačem IGBT mají rovněž určitý podíl na snížené spotřebě energie oproti například odporové regulaci. Prostřední článek tramvaje je nízkopodlažní, tvoří 50 procent celé tramvaje. Celý vůz je průchozí, při jeho navrhování bylo myšleno i na osoby se sníženou schopností pohybu a kočárky. Pod dveřmi středního článku je umístěna výsuvná plošina.

Tramvaj Astra ev.č. 201 v Olomouci (17. července 2014, Vlčoun/Filip Vlček)
Cestující se s tramvajemi setkávaly nejčastěji na přímých tratích, tedy na linkách číslo 1 a 7, později se často objevovaly také na tehdejší lince U, která spojovala Neředín s Novou Ulicí. Technické uspořádání vozidel s krátkými články a pevnými neotočnými podvozky je sice ve světě používané, klade ale zvýšené požadavky na trasování tramvajových tratí. Proto byly tyto tramvaje standardně nasazovány na linky číslo 1 a 7 vedené mimo historické jádro města po přímější trati na třídě Kosmonautů. V letech 2014 až 2018 prošly všechny čtyři olomoucké Astry velkou prohlídkou v ostravské společnosti Ekova Electric, což je dnešní Škoda Ekova.
Již od počátku provozu tramvají Astra v Olomouci bylo zřejmé, že z ekonomických důvodů není možné budoucnost tramvajového provozu stavět pouze na nových tramvají Astra. Počínaje rokem 1999 byly zahájeny modernizace starších tramvají T3 SUCS. S několikaletým odstupem se pak ještě pokračovalo nákupem tří vozů Inekon Trio, které byly pořízeny v rámci projektu Rozvoj MHD v Olomouci s využitím finanční dotace z Evropské unie. Tramvaje dodnes jezdí pod evidenčními čísly 205 až 207 a volně tak navázaly na číselnou řadu tramvají Astra.

Tramvaj Astra ev.č. 201 v Olomouci (8. září 2020, Vlčoun/Filip Vlček)
Postupný konec těchto tramvají se začal psát v roce 2023. Dne 1. srpna byla do provozu naposledy vypravena tramvaj ev.č. 202, aby následně po odstavení 6. září sloužila jako zdroj náhradních dílů pro zbylé tři provozní tramvaje. které díky tomu vydržely v provozu ještě notnou dávku měsíců. "Vyřazení Aster je součástí strategie obnovy tramvajového parku dopravního podniku, který zařazuje nové tramvaje typu EVO1/o do provozu jako náhrada starších vozidel," doplnila tisková mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Anna Sýkorová.
Vyřazování tramvají vzalo následně rychlý spád. Již 19. dubna 2025 byla dojezdila tramvaj ev.č. 201, kterou 26. června doplnila tramvaj ev.č. 204. V provozu tak víceméně nadále zasahovala jen poslední tramvaj ev.č. 203. Vozy nebo rozebrané skelety tramvají ev.č. 201 a 202 byly 2. září 2025 odvezeny k fizické likvidaci do kovošrotu v olomoucké Holici. Poslední provozní tramvaj pak byla v pravidelném provozu do 26. června, kdy byla během dne stažena pro poruchu pantografu. Technikům se ale podařilo závadu odstranit, a proto bylo možné se s tramvají důstojně rozloučit.
Čtěte také...
- Za enormního zájmu dojezdily olomoucké Astry (vydáno 1. října 2025)
(zdroj: www.vlcoun.cz)

Tramvaj Astra ev.č. 201 v Olomouci (24. března 2016, Vlčoun/Filip Vlček)
Dopravní podnik města Olomouce totiž uspořádal speciální rozlučkovou jízdu, během které si bylo možné tramvaj naposledy vyfotit v ulicích hanácké metropole. Poslední provozní tramvaj Astra ev.č. 203 byla přistavena k nástupu zájemců v zastávce Sokolská u Náměstí Hrdinů, odkud se vůz podle zvláštního jízdního řádu vydal ve 14.15 hodin do Neředína. Dopravní podnik zájemcům rozdal také speciální pamětní jízdenky a placky s motivem Astry.
Po krátké fotopřestávce se plně obsazená tramvaj vydala z Neředína přes Náměstí Hrdinů na druhou točnu na Nové Ulici. I tady bylo možné si tramvaj naposledy vyfotit, protože odtud vůz vyjel směrem přes Okresní soud a třídu Kosmonautů k Hlavnímu nádraží a dál do Pavloviček. I tady následovala desetiminutová přestávka pro případné focení. Okružní jízdou z Pavloviček přes centrum a Tržnici se trať vydala k Hlavnímu nádraží, kde byla tramvaj odstavena na odstavné koleji. Obrovský zájem o poslední fotku v ulicích města způsobil, že vyfotit si tramvaj bez lidí bylo prakticky nemožné. Ale i tak se přecijen zadařilo.

Tramvaj Astra ev.č. 201 v Olomouci (21. září 2023Vlčoun/Filip Vlček)
F O T O G A L E R I E

Tramvaj Astra ev.č. 202 v Olomouci (22. ledna 2017, Vlčoun/Filip Vlček)

Tramvaj Astra ev.č. 201 v Olomouci (17. července 2014, Vlčoun/Filip Vlček)

Tramvaj Astra ev.č. 201 v Olomouci (20. srpna 2016, Vlčoun/Filip Vlček)

Tramvaj Astra ev.č. 204 v Olomouci (8. října 2020, Vlčoun/Filip Vlček)

Tramvaj Astra ev.č. 202 v Olomouci (22. ledna 2017, Vlčoun/Filip Vlček)

Tramvaj Astra ev.č. 203 v Olomouci (21. září 2023, Vlčoun/Filip Vlček)

Tramvaj Astra ev.č. 203 v Olomouci (26. listopadu 2016, Vlčoun/Filip Vlček)

















