Dopis nespokojených řidičů je nejspíš podvrh
OPAVA - Velký rozruch vyvolal zářijový článek zveřejněný v regionálním tisku. V něm si údajní nejmenovaní zaměstnanci ČSAD Vsetín stěžují na špatné pracovní podmínky, absenci sociálního zázemí a desítky hodin přesčasů.
Dopravce ČSAD Vsetín tvrdí, že dopis nepsali jeho řidiči. S tímto tvrzením se ztotožňují také tři desítky redakcí oslovených řidičů...
Areál v Komárosvké ulici v Opavě (12. září 2019, František Živnůstka).
Dopis podepsaný řidiči ČSAD Vsetín vyvolal rozruch v první polovině září. Podle regionálního tisku měl dopis putovat například na inspektorát práce, hygienu nebo na opavskou radnici. Anonymní řidiči si v něm stěžují na nelidské pracovní podmínky či absenci sociálních zázemí a tím související onemocnění jedné z řidiček. "O tomto údajném dopisu nic nevíme. Dozvěděli jsme se o něm až z týdeníku Region Opavsko, který tvrdí, že ho má k dispozici, ale nechtěl nám ho poskytnout," řekl Informačnímu portálu Vlčoun.cz tiskový mluvčí ČSAD Vsetín Miroslav Slaný. Podle něj žádný takový dopis řidiči nepsali a jde o podvrh.
Informační portál Vlčoun.cz proto nezávisle na sobě oslovil přibližně tři desítky řidičů dopravce ČSAD Vsetín. Nikdo z nich žádný takový dopis neviděl a už vůbec by se pod něj nepodepsal. "Kdyby tady vládly takové podmínky, tak proč bychom tady ještě pracovali?," vznesl řečnickou otázku jeden z řidičů s tím, že poptávka po řidičích je nyní tak velká, že by problém s přechodem k jinému dopravci nebyl problém. To potvrdil i Miroslav Slaný. "Kdyby to, co onen anonymní dopis údajně obsahuje, byla pravda, proč by naši řidiči v takovýchto podmínkách pracovali? Na trhu je kritický nedostatek řidičů, mohou si vybírat, našli by bez nejmenších problémů stejnou práci v lepším prostředí," uvedl Slaný.
Řidiči: Dopis pochází od bývalého zaměstnance ČSAD Vsetín
Jeden z řidičů, který nechtěl být jmenován, dokonce Informačnímu portálu Vlčoun.cz řekl, že tuší, odkud vítr vane. "Kdysi u ČSAD Vsetín pracoval jeden řidič, který ale od nás neodešel v dobrém. Navíc by měl nyní údajně stále pracovat v dopravě, ale u jiného dopravce. Nejen já, ale i další kolegové, si myslíme, že právě on je strůjcem tohoto dopisu, který má v současné nelehké situaci ČSAD Vsetín pošpinit," řekl redaktorům přímo v areálu ČSAD Vsetín v Komárovské ulici v Opavě.
Technické zázemí je dostačující pro malé opravy (12. září 2019, František Živnůstka).
Právě areál v Komárovské ulici si na základě nabídky dopravce ČSAD Vsetín mohli redaktoři Informačního portálu Vlčoun.cz prohlédnout na vlastní oči. Zatímco Vlčoun.cz této nabídky využil, regionální tisk tuto nabídku odmítl. "Šéfredaktora Regionu Opavsko jsme zdvořile pozvali, aby se sám osobně na vlastní oči přišel podívat, přesvědčit a osobně posoudit, jak údajně nemáme zajištěno zázemí pro řidiče. Nepřišel, nezajímalo ho to, chtěl napsat to, co napsal, bez ohledu na fakta," zdůraznil Miroslav Slaný s tím, že dopravce zvažuje právní kroky.
Informační portál Vlčoun.cz se na vlastní oči přesvědčil, že zázemí pro řidiče je tady dostačující. Ačkoli nejde o nejmodernější prostory, tak šatny, místnost pro odpočinek řidičů i sociální zázemí včetně sprch tady je. Řidiči mají k dispozici mikrovlnnou troubu, rychlovarnou konvici i pitnou vodu. Stejně tak technické zázemí je dostačující současným potřebám. Téměř socialistické zázemí se navíc má do konce roku dočkat výrazné modernizace. "Vypracováváme plán rekonstrukce a postupně budeme rekonstruovat celý areál od zázemí řidičů, přes dispečink, administrativu, servis a opravy autobusů až po parkovací plochy pro autobusy," upřesnil Slaný.
ČSAD Vsetín: Zíráme, jaké nesmysly je možné vymyslet
Údajný dopis dále zmiňoval absenci zázemí na konečných zastávkách. Důsledkem toho je, že řidiči musí například na sídlišti v Kylešovicích močit za autobusem, kvůli čemu jedna z řidiček údajně dokonce onemocněla. I tohle Miroslav Slaný vyvrátil. "Naši řidiči mají na konečných zastávkách úplně stejné zázemí, jako měli řidiči TQM, když autobusovou dopravu na Opavsku provozovala TQM. Popravdě zírám, co za nesmysly je vůbec možné si vymyslet. A že nějaký novinář je vůbec schopen po tom skočit a napsat o takovém nesmyslu bulvární článek. Aniž by si to ověřil," podivoval se Slaný.
Pohled do zázemí pro řidiče (12. září 2019, František Živnůstka).
Zmíněné onemocnění řidičky pak vyvrátil nejen mluvčí ČSAD Vsetín, ale také jeden z řidičů, který danou řidičku zná, ale nechtěl být jmenován. "Ona sice marodí, ale z úplně jiných důvodů. S vykonáváním potřeby za autobusem to rozhodně nesouvisí," řekl řidič. Jeho slova nepřímo potvrdil také mluvčí ČSAD Vsetín. "Žádné infekční onemocnění způsobené tím, že by naše řidičky měly nedostatečné zázemí a musely by snad potupně konat potřebu na konečné za autobusem, neevidujeme," řekl.
Anonymní dopis zmiňuje dále také nucení k přesčasům. Přesčasy podle Miroslava Slaného mají jasně stanovený rámec určený zákoníkem práce. Na základě dohody se zaměstnancem je možné překročit tento limit, ale opět jen do určitého dalšího maximálního limitu, který si dopravce hlídá. Tento limit navíc nenarušuje plnění CNG. "Přesně z tohoto důvodu máme zajištěny speciální osádky, které zabezpečují právě tankování. Je to jenom další důkaz toho, že onen anonymní dopis podepsaný údajnými řidiči ČSAD Vsetín nepsali žádní řidiči ČSAD Vsetín," vyvrátil další z údajných tvrzení Miroslav Slaný.
Vlastní plničky CNG čekají na vydání územního rozhodnutí
Pokud jde o vybudování vlastních plniček, v tuto chvíli stále probíhá povolovací a schvalovací proces ze strany dotčených úřadů. Správní úřady mají na svá vyjádření a rozhodnutí určité zákonem stanovené lhůty. Ze strany ČSAD Vsetín je ale vše kompletně připraveno. K oběma CNG stanicím má dopravce vypracovanou projektovou dokumentaci, splnil všechny podmínky a požadavky dotčených orgánů státní správy i ČEZ a GasNetu, od všech má kladná souhlasná stanoviska. Nyní běží lhůty pro vydání územního rozhodnutí. "Se zhotovitelem jsme domluveni, že je schopen plničky CNG vybudovat do čtyřech týdnů od vydání stavebního povolení," ubezpečil Slaný s tím, že vítkovská plnička bude zřejmě vybudována dříve.
Autobusy ČSAD Vsetín denně zajišťují stovky spojů (12. září 2019, František Živnůstka).
Jediným reálným problémem tak nadále zůstává absence točny v Opavě. do celé situace se již vložil také Krajský úřad Moravskoslezského kraje. "Moravskoslezský kraj společně s městem Opava hledá vhodné místo pro otáčení autobusů jako dočasné řešení, a to do doby zprovoznění nové točny a prostor pro otáčení a odstavování autobusů na území města. Kraj potvrdil i možnost spolufinancování při budování nové točny," potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová.
Její slova potvrdil také náměstek opavského primátora Michal Jedlička. "Na schůzce jsme se dohodli, jaké kroky uděláme abychom nastalou situaci pomohli, na základě požadavku, jako město řešit. Momentálně pozemky v lokalitě zmíněných stavebnin jsou pronajaty a my vstoupíme v jednání s nájemcem, protože se chceme dohodnout na případném zkrácení těchto výpovědních lhůt," řekl s tím, že další termín jednání by měl být v polovině října.
Opava: O točně jednáme. Zatím apelujeme, aby řidiči zpomalili
Opava a především část Kylešovice jsou nadměrným průjezdem autobusů zatíženy. "Při pravidelných setkání se zástupci dopravce opakovaně apeluji, aby řidiči touto lokalitou jezdili co možná nejméně, hlídali si rychlost a pokud je to možné, ať nevyužívají maximální povolenou rychlost. Jde o hustěji obydlené území s množstvím infrastruktury, školami, školkami a hřišti," řekl Jedlička. Otáčení a couvání v areálu sídliště či na parkovištích podle něj sice ubylo, ale úplně nevymizelo. "Pevně věřím, že zamýšlená točna v lokalitě stavebnin Janík tuto situace definitivně vyřeší," doufá náměstek opavského primátora.
Mytí autobusů v areálu SDS v Komárovské ulici v Opavě (12. září 2019, František Živnůstka).