Ostrava připravuje zrušení papírových jízdenek
OSTRAVA - Ostravský dopravní podnik připravuje v souvislosti se zvýšení obliby placení jízdného bezkontaktní platební kartou ukončení prodeje papírových jízdenek. K němu by mělo dojít koncem letošního roku.
/ANKETA/ Hlavní příčinou jsou především ekonomické důvody, s nástupcem rušených papírových jízdenek může firma ušetřit až 15 milionů...
Staré označovače jízdenek budou příští rok zbytečé (1. září 2018, Filip Vlček).
Dopravní podnik Ostrava pravděpodobně jako vůbec první dopravní podnik v České republice připravuje úplné ukončení prodeje papírových jízdenek, a to už k 1. lednu příštího roku. Informoval o tom Dopravní podnik Ostrava na pondělní tiskové konferenci. Důvodem je především fakt, že počet elektronických plateb překročil počet prodaných krátkodobých papírových jízdenek. Jen v prosinci si cestující v síti ostravského dopravního podniku pípli kartou téměř 471 tisíc krát a zakoupili si jízdenky v celkové hodnotě za více než 8,1 milionu korun.
Tisk a prodej papírových jízdenek je nákladný
Hlavním důvodem zrušení papírových jízdenek je především ekonomický přínos. Tisk, prodej a údržba celého systému papírových jízdenek vyjde na 20 milionů, náklady na kreditní jízdenky vyjdou na čtvrtinu. "Celková úspora dopravního podniku bude 15 milionů korun ročně, což je například více než jeden nový elektrobus," vyčíslil úspory generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Možnost zaplatit hotovostí úplně ale nezmizí. "Papírovou jízdenku vystřídá takzvaná kreditní jízdenka, která bude k dostání již od září v automatech na všech hlavních zastávkách," uklidnila tisková mluvčí dopravního podniku Karolína Rycková.
Elektronický odbavovací systém je v ostravské MHD od roku 2016 (1. září 2018, Filip Vlček).
Se zrušením papírových jízdenek, o kterém se dopravce poprvé zmínil před rokem, cestující většinou nesouhlasí. "Je to naprostá blbost a má to za následek, že zejména cizinci se MHD nesvezou vůbec. Premium SMS ne každému funguje a Holanďan s Maestro u čtečky karet nepochodí," upozornil například čtenář Dominik Havel. Dodal, že nechápe trend zaštiťování se elektronickými odbavovacími systémy. "Nikdo není schopen kriticky říct, že jejich masivní rozšíření má šílená negativa," dodal. V negativním duchu se vyjádřil také Martin Kramer. "Neumím si představit, jak parta mužů a žen v důchodovém věku pojede do Ostravy na výlet a bude koukat, jak vlastně mají zaplatit jízdenku v MHD," řekl.
Platby bezkontaktní platební partou jsou oblíbené
Jisté je, že elektronické platby jsou u cestujících oblíbené. "Když se podíváte na data, která pečlivě sledujeme, tak vidíte, že se každý rok používání platební karty našimi cestujícími téměř zdvojnásobí. Za druhé pololetí roku 2016 evidujeme půl milionu plateb a teď jsme na třech milionech osmi stech tisících za rok 2018," zmínil generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Zlomový byl v tomto trendu právě závěr roku 2018, kdy poprvé počet elektronických plateb za krátkodobé jízdenky překonal prodej těch papírových.
Souhlasíte se zrušením papírových jízdenek, které Dopravní podnik Ostrava avizuje už od 1. ledna příštího roku? Hlasujte v anketě vpravo! Názory směřujte na facebookovou stránku Vlčoun.cz nebo na mail info@vlcoun.cz. Děkujeme!
Údržba systému papírových jízdenek, včetně označovačů, je drahá (1. září 2018, Filip Vlček).