Tramvajovou trať na Opavskou obslouží 3 linky
OSTRAVA - Nasednout v centru do tramvaje a svézt se například až ke Globusu nebo k porubské Duze. Tak by mohla vypadat tramvajová síť v Ostravě v následujících letech. Nyní probíhá připomínkování projektu.
Doprava například u Duhy by se mohla výrazně zkvalitnit navýšením spojů a nabídkou nových přepravních směrů včetně do Zátiší...
Vizualizace zastávky Duha z ptačí perspektivy (vizualizace, projekt EIA).
Nová tramvajová trať povede od křižovatky u zastávky Rektorát VŠB ulicí 17. listopadu směrem k Pustkovci a k budoucímu důležitému dopravnímu uzlu Duha ke kruhovému objezdu v Průběžné ulici. Odtud pokračuje trať vlevo a pokračuje Průběžnou ulicí až k místu stávajícího autobusového obratiště Opavská. Na trati je plánováno celkem šest zastávek, a to Pustkovec, Duha, Zdeňka Štěpánka, Karola Šmidkeho, Ludvíka Podéště a Opavská. Obratiště Opavská by podle projektu mělo být jednokolejné se dvěma předjízdnými kolejemi.
Podle dokumentu 'Ekologizace veřejné dopravy Ostrava - Poruba', se kterým se může seznámit veřejnost, dojde k výraznému posílení městské dopravy především v centrální části sídliště na Porubě. Například v zastávce Duha, kterou nyní obsluhuje 8 autobusových linek s 905 spoji za den, dojde k navýšení počtu spojů na 1025 s tím, že provoz zajistí sice jen šestice autobusových linek, ale nově tři tramvajové linky
Tramvajová trať povede středem komunikace (vizualizace, projekt EIA).
Linkové vedení po zprovoznění tramvajové tratě počítá prakticky s logickými změnami. Na novou trať budou prodlouženy tramvajové linky číslo 3 ve špičkách a 9 celodenně, které v současné době končí v zastávce Poruba vozovna. Ve špičkách pracovních dnů sem pak bude prodloužena tramvajová linka číslo 5, která tak bude ve směru ze Zátiší pokračovat z Vřesinské přes Fakultní nemocnici, Rektorát VŠB a Duhu na obratiště Opavská.
Větších změn by měla doznat autobusová doprava. Linka číslo 40 by měla prodloužena přes Studentskou a Porubu radnici na točnu Studentské koleje, linka číslo 44 by pak měla být výchozí ze zastávky Třebovice Tesco a přes Řeckou pojede na Francouzskou a dále na točnu Otakara Jeremiáše. Linka číslo 49 bude mezi zastávkami Opavská a Svinov mosty horní zastávka zrušena, ze Svinova do Michálkovic pak bude vedena dle dosavadních parametrů. Naopak linka číslo 54 bude ve směru z centra prodloužena a ze zastávky Alšovo náměstí pojede až na Studentskou. Linka číslo 58 bude zrušena.
Obratiště Opavská, vpravo na parkovišti se dnes otáčí autobusy (vizualizace, projekt EIA).
Modelové výpočty dle dokumentace prokázaly, že rozvoj tramvajové dopravy přebírá takovou část cestujících z autobusové dopravy, že je možné nabídku autobusové dopravy redukovat celkem o dvě linky. Dále návrh také prověřoval náměty Dopravního podniku Ostrava, jako například vymístění točny na Alšově náměstí nebo propojení konečných Otakara Jeremiáše a Studentské koleje.
Jeden z cílů nového linkového vedení, a to nenavyšovat dopravní výkony, se ale nepodaří naplnit. S velkou pravděpodobností bude hlavním důvodem komplikovanost náhrady autobusové dopravy dopravou tramvajovou právě z titulu kapacit vozidel. I přesto se ale podaří vhodným umístěním zastávek zkrátit docházkovou vzdálenost k nim, a to přibližně o 5 až 15 procent. Rozhodujícím přestupním uzlem mezi tramvajovou a autobusovou dopravu se navíc stává zastávka Duha s předpokládaným obratem okolo 3 tisíc v době ranní přepravní špičky.
Pohled na projektovou dokumentaci obratiště Opavská (vizualizace, projekt EIA).