Ostravský DP odpustí penále i zvýší pokuty
OSTRAVA - Dopravní podnik Ostrava spustil novou kampaň, ve které se chce více zaměřit na problematiku černých pasažérů, nedodržování přepravních podmínek a změnu systému vymáhání pokut.
Téměř 75 cestujících bez platného jízdního dokladu ostravskému dopravnímu podniku dluží částku téměř 700 milionů korun...
Dopravní podnik Ostrava zvýší od ledna pokuty (18. září 2017, Filip Vlček).
"Od nástupu do funkce jsou mou prioritou naši cestující, jejich komfort a bezpečí. Chceme jasně vzkázat těm, kteří za naše služby platí a dodržují naše přepravní podmínky, že si jich vážíme. A těm, kteří je porušují, že od této chvíle to budou mít s námi ještě těžší," vysvětlil důvod kampaně generální ředitel Dopravní podniku Ostrava Daniel Morys. "Dopravní podnik radnice ročně dotuje více než jednou miliardou korun a je normální, že tu platí nějaká provozní pravidla, která je potřeba v zájmu všech cestujících jasně dodržovat," dodal ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.
Hlavním nástrojem budou asistenti přepravy. Asistenty přepravy zavedl Dopravní podnik Ostrava dohodě s vedením Statutárního města Ostravy na začátku dubna letošního roku. Jejich hlavním úkolem je pomáhat cestujícím a ve spolupráci s městskou policií hlídat dodržování smluvních přepravních podmínek, zejména zajištění bezpečnosti a pořádku ve vozidlech.
Kdo si koupí do Vánoc alespoň půlroční kupon, dluhy zmizí (18. září 2017, Filip Vlček).
V případě, že při plnění uvedených úkolů asistenti narazí na cestujícího bez platného jízdního dokladu, mají oprávnění jej z přepravy vyloučit už při nástupu do vozidla MHD. Od dubna 2017 tak učinili bez mála osm a půl tisíc krát. Asistenti jsou doprovázeni vždy dvěma strážníky městské policie. "Můžete mít wifi na zastávkách, můžete uklízet ve vozidlech MHD několikrát denně, to vše ale postrádá smysl, necítí-li se cestující v MHD bezpečně," popsal projekt Semerák.
Asistenti přepravy také běžně poskytují informace o spojích DPO, pomáhají maminkám s kočárky či lidem s omezenou možností pohybu. K 1. listopadu letošního roku jich má dopravní podnik plně proškolených už třicet. "Aktuálně máme již plný evidenční stav asistentů a cestující je začnou potkávat mnohem častěji," doplnil Morys.
Černí pasažéři dluží téměř 700 milionů korun
Od 1. ledna příštího roku se zároveň zvší snížená sazba tarifní přirážky. Pokuta zaplacená přímo na místě se zvýší ze 700 korun na tisícikorunu. Aktuálně dopravní podnik eviduje více než půl milionu nezaplacených pokut u téměř 75 tisíc cestujících v celkové výši skoro sedm set milionů korun. Po skončení kampaně bude vedení dopravní podniku řešit předání nedořešených případů třetí straně s cílem zajistit jejich účinné vymáhání. "Naše analýza ukázala, že v posledních pěti letech jsme úspěšně vymohli zhruba pětinu tarifních přirážek za jízdu načerno," zdůraznil Daniel Morys.
Dopravnímu podniku lidé bez jízdenky dluží 700 milionů korun (18. září 2017, Filip Vlček).
Součástí kampaně je ale také poslední šance stávajícím dlužníkům. Kdo si do 24. prosince koupí minimálně půlroční jízdenku, tomu budou odpuštěny všechny dosavadní dluhy z nezaplacených pokut za jízdy načerno. Zhruba tři čtvrtiny černých pasažérů jezdí načerno opakovaně. "Z našich statistik vyplývá, že typickým černým pasažérem je muž ve věku dvacet až pětadvacet let, který bydlí v Moravské Ostravě, Přívoze nebo ve Vítkovicích a nejčastěji jezdí linkou číslo 4 nebo 11 mezi 9.00 a 10.00 hodinou a pak mezi 15.00 a 16.00 hodinou," upozornil Morys závěrem.
Víte, že...
...počet nezaplacených pokut je 554.405?
...počet dlužících cestujících je 74.772?
...výše nezaplacených pokut činí 677.821.405 korun?
...DP eviduje rekord u jednoho cestujícího za posledních 5 let - 377 přistižení?
...čtvrtina černých pasažérů má trvalé bydliště formou úřední adresy?
V provozu se osvědčili také přepravní asistenti (18. září 2017, Filip Vlček).