Dělníci staví nový viadukt, chodci musí MHD
OPAVA - Probíhající rekonstrukce železniční tratě z Opavy do Krnova zasahuje také do chodu slezské metropole. Pod mostem je zakázán pohyb chodců, stále tak platí možnost bezplatného využívání MHD.
Nový železniční viadukt už se začíná rýsovat, navíc je v jeho bezprostřední blízkosti uložena konstrukce nového mostu...
Trolejbus linky číslo 201 projíždí v blízkosti nového pilíře (5. srpna 2016, Filip Vlček).
Stavební činnost začala začátkem dubna a potrvá ještě dlouhé měsíce až do poloviny prosince. Zatímco na některých místech jsou dílčí úpravy již hotové, v některých případech se bude makat ještě dlouho. Příkladem je například viadukt v Olomoucké ulici v Opavě.
Původní železniční viadukt složený ze čtyř mostovek byl určen pro čtyři koleje, které tak již byly součástí stanice Opava-západ. Vzhledem k celkovému úpadku nákladní vlakové dopravy tento počet byl však nevyužitý, a tak nový projekt počítá s tím, že přes Olomouckou ulici povede most jednokolejný. "Nově povede přes otvor pouze jedna kolej na nové trámové ocelové prosté konstrukci s dolní ortotropní mostovkou s průběžným kolejovým ložem," uvedl před časem tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Iliaš.
V těchto dnech vzniká levý pilíř mostu (5. srpna 2016, Filip Vlček).
Vzhled i dispozice mostu byla konzultována a schválena architektem města Opavy. Nové opěry mostu a navazující opěrné zdi budou betonové, což je již nyní patrné především z pravého pilíře, který jež kompletně vybetonován. Dělníci nyní pracují na levém pilíři, a to tak, aby na ně bylo možné následně usadit samotnou mostní konstrukci. Ta už je připravena v prostoru kolejiště na uložení.
"Chodníky v podjezdu mostu po obou stranách ulice se z dosavadní šířky 2 krát 1,2 metru rozšíří na 2 krát dva metry. Z toho je vždy půlmetrový bezpečnostní odstup od silničního vozidla hypoteticky jedoucího těsně kolem obrubníku vozovky," dodal Iliaš. Usazování mostu by se mělo uskutečnit v horizontu několika týdnů.
Ve směru do centra jsou velmi patrné oba mosty (5. srpna 2016, Filip Vlček).
V současné době je v provozu poslední ze čtyř mostovek včetně železniční tratě, kterou využívá stavební železniční technika k přesunu drážních vozidel se stavebním materiálem. Provoz na poslední mostovce bude ukončen až po usazení nového mostu a položení kolejí tak, aby bylo možné nadále přesouvat stavební materiál. Osobní doprava je na trati vyloučena od 1. dubna, výluka potrvá do 7. prosince.
Mezi zastávkami U Soudu a Horovo náměstí je MHD zdarma (5. srpna 2016, Filip Vlček).
Protože se ale v místě nového viaduktu pracuje, je pod mostem zakázán pohyb chodců. V prvních dnech byli odkazováni na jiné přechody a podchody, nicméně situaci výrazně zlepšilo rozhodnutí města o dočasném bezplatném využívání městské hromadné dopravy mezi zastávkami U Soudu a Horovo náměstí.
"V praxi to funguje tak, že cestující nastoupí na jedné z uvedených zastávek, požádá u řidiče o jízdenku zdarma pro průjezd pod viaduktem a na následující zastávce je povinen opět vystoupit," vysvětlil náměstek primátora Josef Stiborský s tím, že po dobu trvání bezplatné přepravy budou dodržování výstupu na určených zastávkách ve větší míře kontrolovat revizoři, aby nebylo tohoto vstřícného kroku města zneužíváno.
Trolejbus linky číslo 9 vjíždí pod zbývající starou mostovku (5. srpna 2016, Filip Vlček).