Bývalá ústecká tramvaj v Liberci znovu ožila
LIBEREC, ÚSTÍ NAD LABEM - Po téměř třech letech se vrátila do provozu historická tramvaj GTM4 'Bovera' ev.č. 78 z roku 1929. Zaradovali se tak nejen přátelé liberecké dopravy, ale i Ústečané.
Tramvaj totiž vyrobila vagónka barona Ringhoffera pro Ústí nad Labem, a to pro linku vedenou z centra na Telnici a zpět.
Kompletní podvozek před zavázáním pod vůz (21. června 2014).
S určením pro provoz na příměstské trati do Telnice byl interiér tramvají tohoto typu vybaven netradičně polstrovanými sedadly a sklopnými stolky pod okny. V provozu se udržely až do roku 1966, kdy byly poslední vozy po zrušení trati přes Klíši, na kterou byly v 60. letech nasazovány, odstaveny. Vůz ev.č. 78 (od roku 1954 jezdící s číslem 88) byl v roce 1965 přestaven na kolejový brus a jako takový se dostal v roce 1969 do Liberce.
V Liberci jezdil v oranžovém nátěru zprvu pod číslem 122, od roku 1973 jako 107, a to až do roku 1987, kdy získal k 90. výročí provozu libereckých tramvají původní červenobílý nátěr a číslo 88. Jeho oprava se ovšem protáhla až do roku 1999, kdy opět vyjel do ulic Liberce.
Pohled na nápravy pro Boveru (10. května 2014).
V červenci téhož roku se podíval zpět do Ústí nad Labem jako připomínka ke stému výročí zdejší MHD. V únoru roku 2000 připomínal stejné výročí MHD v Jablonci nad Nisou. V roce 2000 byl dokončen interiér vozu dosazením nově vyrobených sedaček.
Od roku 2001 sloužila tramvaj o státních svátcích na lince X, pozdější historické lince číslo Viadukt – Lidové Sady, zároveň zajistila bezpočet objednaných jízd. V posledním období provozu před opravou se u vozu projevovaly v nižších rychlostech značné vibrace, vyžadující si repasi pojezdu.
Při opravě byly dosazeny nové pružiny (28. června 2014).
Po zprovoznění další historické tramvaje v září 2011, konkrétně vozu 6MT ev.č. 117, byla ústecká bovera stažena z provozu a vyvázána. Při kontrole pojezdu byly shledány únavové lomy několika pružin a listových per, navíc repasi vyžadovala i ložiska. Současně byla provedena obnova profilu kol, která ovšem byla učiněna chybně.
Pakliže by byla tramvaj zprovozněna, nemohla by na jabloneckou trať (zejména kvůli užití vignolových kolejnic v některých úsecích) a i provoz na městské trati by neměl dlouhého trvání (zhruba 3 roky při obdobném počtu jízd jako před repasí). Bylo proto rozhodnuto provést nové vysoustružení profilu kol, což se jevilo jako určitý problém vzhledem k atypickým rozměrům náprav.
První zkušební jízdy po nádvoří liberecké vozovny (30. června 2014).
Vyprofilování nákolků bylo nakonec provedeno v Berouně – Králově Dvoře za finančního přispění Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Opravené nápravy byly zpět do Liberce dovezeny 5. května, následovala kompletace podvozku a dne 26. června k jeho zavázání pod skříň. Poslední červnový den byl podvozek elektricky zapojen a byly vykonány první zkušební jízdy. Následovalo seřízení brzd a 4. července pravidelná revize izolace a brzd.
Během opravy pojezdu bylo současně v oddílu pro cestující provedeno nové otapetování meziokenních sloupků interiéru.
Setkání tramvají 6MT ev.č. 117 a GTM4 ev.č. 78 (30. června 2014).