Do Jablonce až za rok. Výluka tramvají začala
LIBEREC - Výluka tramvajové dopravy mezi Liberecem a Jabloncem nad Nisou je v plném proudu. Linky číslo 5 a 11 jsou v celé trase zrušeny a náhradní autobusovou dopravu zajišťují linky X5 a X11.
V předchozích letech byly výluky linek 5 a 11 prováděny převážně v období prázdnin, kdy byla potřeba vypravených vozů nižší.
Demontáž optického kabelu ve Vratislavicích nad Nisou (15. března 2014).
Letošní výluka, naplánovaná na 12 měsíců, si ovšem vyžádala změnu režimu provozu výlukových linek X5 a X11, na kterých byl stanoven základní interval 20 minut oproti 15 minutovému intervalu na tramvajových linkách.
Na linku X11 jsou vypravovány čtyři kurzy, přičemž na tři kurzy jsou vypravovány kloubové autobusy, čtvrtý kurz zajišťuje „dvojče“ dvanáctimetrových nízkopodlažních autobusů (Citybus DPMLJ a Citelis BL). Ve špičkách pracovních dní je v úseku Liberec – Vratislavice dále zavedena posilová linka X5, taktéž v intervalu 20 minut.
"Dvojče" autobusů Citybus ev. č. 363 a Karosa B961E ev. č. 321 (20. března 2014).
Fakticky ovšem jezdí autobusy této linky v intervalu 10 minut, neboť jejich provoz je veden tak, že v jednom směru je spoj veden jako běžná linka X5, tedy prokládající interval linky X11 na 10 minut, v opačném jako posila pro spoje této linky.
Mezi Libercem a Vratislavicemi jsou tak ve špičkách pracovních dní vedena „dvojčata“ autobusů (jeden dvanáctimetrový nízkopodlažní a jeden osmnáctimetrový vysokopodlažní autobus), v případě provozu dvou dvanáctimetrových autobusů na lince X11 se jedná o provoz „trojčete“. V případě poruchy kloubového autobusu jsou vypravovány dokonce „čtyřčata“.
Linka X5 jede ve Vratislavicích Dlouhomosteckou kvůli pracím ve smyčce (21. března 2014).
V sedlech pracovních dní jsou vedeny na lince X11 autobusy sólo, pouze v případě spoje, obsluhovaného nízkopodlažním vozem je v úseku Liberec – Vratislavice veden posilový spoj linky X5, která tak má v tuto dobu zavedený interval 80 minut, čímž je tato linka nově provozována celodenně.
Linka X5 se odstavuje v zastávce U Závor poblíž vratislavického nádraží (21. března 2014).
Provoz kloubových autobusů Karosa B941, B 941E a B961E se v pracovních dnech uskutečňuje v čase od 4:00 do 19:00, ve večerních hodinách jsou spoje linek X5 a X11 vedeny výhradně dvanáctimetrovými autobusy.
O víkendu jsou kloubové autobusy na linku X11 vypravovány v čase od 8.00 do 20.00. Opět jde o tři kurzy, zatímco na čtvrtý kurz je nasazen dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus, který je v uvedeném čase doplněn jedním kurzem linky X5, vedeným opět v intervalu 80 minut.
Karosa B941 ev. č. 318 v zastávce Brandl (23. března 2014).
Po 20.00 hodině je celotýdenně linka X11 prodloužena ze zastávky Jablonec nad Nisou, lázně na jablonecké autobusové nádraží.
Co se týče kloubových autobusů, pro provoz je určeno celkem 5 vozů. Dva autobusy B961E ev. č. 320 a 321 jsou ryze liberecké, pořízené již v roce 2004, zatímco typy B941 ev. č. 317 a 318 a B941E ev. č. 319 byly zakoupeny v říjnu loňského roku od Dopravního podniku města Ostravy, kde jezdily pod evidenčními čísly 4254, 4257 a 4287.
Karosa B961E ev. č. 320 v nástupní stanici Jablonec nad Nisou, lázně (23. března 2014).