Nový plán počítá se zvýšením příspěvku obcí
LIBERECKÝ KRAJ - Kraj připravuje nový plán dopravní obslužnosti na další roky, a to konkrétně na roky 2024 až 2028. Počítá v něm s úpravami výše příspěvku obcí a měst, a to na 200 korun na jednoho obyvatele na rok.
Kraj tím chce sjednotit výši příspěvku pro všechny obce a města stejně, stávající poplatek 90 korun platný od roku 2005 je v současné době nedostačující...
(29. září 2020, čtenář Petr Kocman)
"Chceme sjednotit výši příspěvku pro všechna města a obce v Libereckém kraji, a to včetně statutárního města Liberec, Jablonec nad Nisou a Česká Lípa. Navrhujeme proto zafixovat výši příspěvku na 5 let ve výši 200 korun na jednoho obyvatele na jeden rok. Reagujeme tím na navyšování nákladů na dopravní obslužnost ve všech ekonomických aspektech, jako jsou cena vozidel, mzdy zaměstnanců či pohonné hmoty. Výrazně se také zvýšila kvalita a rozsah dopravní obslužnosti," uvedl statutární náměstek pro dopravu Jan Sviták.
Nyní od roku 2005 platí jednotná výše příspěvku v celém kraji, a to 90 korun na obyvatele a rok. Výjimkou jsou města s vlastním systémem MHD, tedy Jablonec nad Nisou a Česká Lípa, která platí snížený příspěvek ve fixní výši. Statutární město Liberec nepřispívá žádnou částkou. "Stejně tak, jako Liberecký kraj každoročně navyšuje částku do dopravní obslužnosti, letos je to už 1,1 miliardy korun, měly by i obce navyšovat adekvátně svůj finanční podíl," doplnil Sviták.
(4. února 2020, KÚ Libereckého kraje)
Výše příspěvku je od roku 2016 svázána s takzvanými standardy dopravní obslužnosti, které definují a garantují rozsah, dostupnost, ale i kvalitu veřejné dopravy. Z těchto standardů následně vycházejí také požadavky na dopravce v uzavíraných smlouvách o veřejných službách v přepravě cestujících. "Liberecký kraj jako jeden z prvních v republice ukotvil standardy dopravní obslužnosti v plánu dopravní obslužnosti. Města a obce tak ví, na jaký rozsah a kvalitu přispívají. Chceme samozřejmě stávající systém spolupráce s obcemi, kterým se rádi inspirovaly i jiné kraje, udržet i nadále rozvíjet," upřesnil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
V plánu dopravní obslužnosti, který připravuje společnost KORID LK, se kromě zvýšeného příspěvku počítá také s větší podporou přístupnosti dopravních prostředků pro občany s omezenou schopností pohybu a orientace. KORID LK také uvažuje o další formě dopravy, kterou by mohly být taxibusy. "Ty by již nemusely být vázány na předem určenou trasu, zastávky a jízdní řád. Podmínkou pro uskutečnění tohoto záměru je však úprava příslušné legislativy, která se teprve připravuje," uzavřel Jan Sviták.
(29. září 2020, KÚ Libereckého kraje)