Nové hybridní autobusy vyjíždí do ulic Hradce
HRADEC KRÁLOVÉ - Ulicemi Hradce Králové začínají jezdit první hybridní autobusy. Dvanáct nových kloubových autobusů nahradí dosavadní vozy, které byly do podniku dodávány v letech 2005 až 2009.
Zbrusu nové autobusy jsou oproti těm dosavadním jiné kvůli pohonu. Vozy jsou totiž poháněny kombinací spalovacího motoru a elektromotoru...
Hradecký dopravní podnik má nové hybridní autobusy (23. ledna 2024, DPMHK)
Vozový park Dopravního podniku města Hradce Králové patří k nejmodernějším v Evropě a neustále je vylepšován. Průměrné stáří jeho vozů je méně než 8 let. Od ledna 2025 přibude vedle naftových vozů, trolejbusů a elektrobusů v garážích dopravce nová skupina vozidel poháněných kombinací spalovacího motoru a elektromotoru. V minulém týdnu bylo do provozu symbolicky uvedeno dvanáct nových autobusů IVECO Urbanway 18 M Diesel hybrid, které nahradí vozy IRISBUS Citelis vyráběné v letech 2005 až 2009.
Krátké slavnosti pořádané k této události se zúčastnila i primátorka města Hradce Králové Pavlína Springerová. Na běžných linkách hradecké MHD se nové hybridy začnou objevovat od pondělí 27. ledna. Investici ve výši 157 milionů korun hradil dopravní podnik celou z vlastních zdrojů. Z pohledu cestujícího nabízí nové kloubové autobusy maximální komfort. Vůz o celkové délce 18 metrů nabízí 36 míst k sezení a 89 na stání. Je plně klimatizovaný. Tepelný komfort v zimě i horkém létě zvyšuje systém otevírání dveří na poptávku tlačítkem.
Hradecký dopravní podnik má nové hybridní autobusy (23. ledna 2024, DPMHK)
Vůz má také integrovaný kamerový systém a trojici informačních obrazovek. Na pohonu se podílí elektrobaterie, spalovací dieselový motor a nabití baterie zvyšuje rekuperace z brzdění. Motorový prostor i trakční baterie jsou vybaveny samozhášecím systémem. "Vůz dokáže při zastavení například na semaforech vypnout motor a snížit tak emise. Což je vlastně start – stop systém známý z osobních vozidel," dodal ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové Zdeněk Abraham.
Vozy disponují také systémem ADAS, který přináší řadu pokročilých funkcí asistence řidiče s cílem zlepšit bezpečnost silničního provozu. Bezpečnostní prvky jsou navrženy tak, aby zvýšily ochranu cestujících, chodců a cyklistů. Řidič má k dispozici lepší identifikování mrtvých úhlů, varování o případných srážkách s chodci nebo cyklisty a monitorování tlaku v pneumatikách.
Hradecký dopravní podnik má nové hybridní autobusy (23. ledna 2024, DPMHK)