Hradec zrenovuje jiný historický trolejbus 15Tr
HRADEC KRÁLOVÉ - Jiný historický trolejbus 15Tr, než se původně plánovalo, budou mít v Hradci Králové. Původně zamýšlený trolejbus ev.č. 77 měl silně zkorodovaný rám, proto DP odkoupil dva vozy z Ústí nad Labem.
Oba byly prezentovány při oslavách 75. výročí trolejbusové dopravy ve městě. Jeden z nich bude zachován, druhý poslouží jako těžiště náhradních dílů...
Budoucí historický trolejbus ev.č. 83 Pod Strání (18. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Změna plánu. Ještě začátkem letošního roku měl Dopravní podnik města Hradce Králové v plánu zrenovovat svůj trolejbus Škoda 15Tr ev.č. 77. Při podrobnější kontrole ale bylo zjištěno, že vůz měl silně zkorodovaný nosný rám, kvůli čemu nebylo možné o rekonstrukci vůbec uvažovat. Proto byly odkoupeny dva trolejbusy shodného typu z Ústí nad Labem. Zdejší dopravní podnik všechny zbývající trolejbusy typu Škoda 15Tr definitivně odstavil z provozu především v průběhu února a března. Celková cena za oba trolejbusy se podle Registru smluv pohybovala okolo 100 tisíce korun.
Úvaha navíc byla podpořena faktem, že se jednalo o původní vozidla provozované v Hradci Králové. Jeli jsme se na stav všech původních trolejbusů z Hradce Králové podívat a vybrali 2 v nejlepším stavu a vhodnosti pro rekonstrukci. Vybrali jsme původní ev.č. 82 a 83. Jeden pro zrekonstruování do původního stavu a druhý jako zdroj potřebných dílů. "Tyto trolejbusy byly původně 13. října 1995 zakoupeny a uvedeny do provozu v Hradci Králové, následně byly 15. června 2011 odprodány do Ústí nad Labem, kde po provedené modernizaci sloužily v provozu 13 let," uvedl tiskový mluvčí Dopravního podniku města Hradce Králové František Meduna.
Speciální jízdy trolejbusem 15Tr byly často obsazené (18. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Po jejich vyřazení v Ústí nad Labem pak byly dva trolejbusy ústeckých evidenčních čísel 576 a 577 dne 25. března odkoupeny zpět do Hradce Králové právě se záměrem jejich rekonstrukce a uvedení do dobového stavu. Oba vozy byly velkým lákadlem právě při květnových oslavách výročí 75 let trolejbusové dopravy v Hradci Králové, kde se bylo možné s vozem ev.č. 83 svézt, zatímco vůz ev.č. 82 byl vystaven jako statická ukázka mezi dalšími vystavenými vozidly. Po jednodenní slávě pak byly trolejbusy odstaveny z provozu s tím, že trolejbus ev.č.82 se stane zdrojem náhradních dílů a trolejbus ev.č. 83 bude postupně renovován.
"Dojde postupně na demontáž vrchního oplechování, demontáž oken, řešení koroze, výměna vadných komponentů, opískování rámu, výměna podlahy, atd. Renovaci takřka všech součástí, nápravy vozidla, trakční motor, elektrovýzbroj, části interiéru, nakonec nový vrchní lak v dobové barevné kombinaci hradeckých barev," popsal Meduna s tím, že dopravní podnik s renovacemi těchto vozů má bohaté zkušenosti. Složité bude usilovné shánění náhradních dílů, které již takřka z trhu vymizely. Celý proces zabere zhruba dva až tři roky práce.
Čtěte také...
- Patnáctky si zachovali, renovaci teprve plánují (vydáno 18. ledna 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Vůz ev.č. 82 poslouží jako zdroj náhradních dílů (18. května 2024, Vlčoun/Filip Vlček)