Hradcem Králové bude jezdit 20 elektrobusů
HRADEC KRÁLOVÉ - Dosud největší kontrakt v České republice týkající se elektromobility v hromadné městské dopravě byl začátkem září podepsán v Hradci Králové. Společnost SOR sem dodá 20 elektrobusů.
Projekt zahrnuje nejen nákup nových vozů, ale také nabíjecí infrastrukturu. Celý kontrakt je rozdělen na několik dílčích etap...
Filip Murgaš za SOR a Miloslav Kulich za DP (7. září 2017, DP města Hradce Králové).
Etapy zahrnují jednak postupné dodávky vozidel a dvou automatických rychlonabíjecích stanic, které budou umístěné na klíčových dopravních uzlech, a to na terminálu hromadné dopravy a na konečné stanici Cihelna. Součástí dodávky jsou nabíjecí stanice pro noční pomalé nabíjení elektrobusů v zázemí dopravního podniku, kde jsou již vybudovány odstavné prostory s novými elektropřípojkami a nová trafostanice.
"Elektromobilitou autobusových linek město významně přispěje k ekologizaci dopravy, navazuje se tak na dlouhou tradici trolejbusů v Hradci. Podobný trend v obměně a doplnění vozového parku chceme nastavit i u městské policie nebo u jiných městských organizací," řekl primátor Hradce Králové Zdeněk Fink. Všech dvacet vozů by mělo v garážích dopravního podniku parkovat do roka, první dodávka bude v červnu příštího roku. Do Hradce Králové by měly dorazit také tři nové trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem.
Poslední obnova vozového parku v podobě trolejbusů SOR (9. května 2014, Michal Fořt).
Na tyto elektrobusy a trolejbusy získal dopravní podnik dotaci z integrovaného regionálního operačního programu ve výši více než 236 milionů korun. Na dalších šest moderních trolejbusů chce dopravní podnik žádat o dotaci z ITI Hradecko-pardubické aglomerace. "Obměna vozového parku elektrobusy a trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem plně koresponduje se strategií ITI a strategií Smart cities, proto je dopravní podnik tak úspěšný v získávání dotací. Projektů z této oblasti se chystá více," řekl náměstek primátora Jindřich Vedlich.
Čtěte také...
- Hradec chystá rozšíření trolejbusové dopravy (vydáno 24. února 2017).
(zdroj: www.vlcoun.cz).
Moderní nízkopodlažní vozidla v Hradci (9. května 2014, Michal Fořt).
V následujících letech je v plánu například inteligentní dopravní systém, nový odbavovací systém pro MHD nebo výstavba dalšího trolejbusového vedení v Hradci Králové. Konkrétně jde o úsek od Brněnské třídy ulicemi Palachovou a Milady Horákové až na konečnou zastávku Pod Strání. Ta již má stavební povolení. Dopravní podnik bude žádat o dotaci na úhradu až 85% uznatelných nákladů na tuto akci, jejíž odhadované náklady jsou zhruba 18,5 milionu korun. Tato nová trolejbusová trať zvýší přepravní kapacitu na točně Pod Strání za využití kloubových trolejbusů a na lince 27 umožní stávající autobusy nahradit novými trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem.
Samotná stavba nové trolejbusové tratě Pod Strání by pak mohla probíhat ve druhém čtvrtletí roku 2018. Její délka je 860 metrů, nově vzniklá část trolejové tratě bude napájena z napájecího bodu na Brněnské třídě. Součástí projektu je i nové veřejné osvětlení po celé délce nové tratě. Nové trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem budou také zajíždět na sídliště Plachta.
Na točnu Pod Strání brzy pojede trolejbus (9. května 2014, Michal Fořt).