Přednádražní v Jihlavě je po roce opět funkční
JIHLAVA - Kdo přijede do Jihlavy, tak ho určitě překvapí zmodernizovaný přednádražní prostor. Ten byl slavnostně dokončen a veřejnosti předán již před měsícem, náklady na jeho proměnu vyšly na 25 milionů korun.
Součástí téměř rok trvající rekonstrukce byla i výměna stožárů a trolejového vedení, které tady s drobnými opravami sloužilo již od roku 1953...
Nástupní zastávky MHD i náhradní autobusové dopravy (14. srpna 2023, MÚ Jihlava)
Nové zastávky a chodníky, bezbariérová nástupiště, upravený park s lavičkami, rozšířené parkoviště, nasvětlené přechody a pod zemí nová vodohospodářská infrastruktura. To nabízí nový dopravní terminál u hlavního nádraží, který byl slavnostně otevřen již 14. srpna a cestujícím tak slouží již více než měsíc. Po investici do terminálu ve Starých Horách a na Chlumově ulici byl dokončen také terminál u vlakového nádraží na Havlíčkově ulici. Modernizace zde trvala 11 měsíců a stála 24,9 milionů korun bez DPH. Stavba je spolufinancována z Integrovaného regionálního operačního programu s výší podpory 14,22 milionů korun.
"Na první pohled je vidět, že je prostor čistý, prosvětlený a určitě se zde komfort cestujících i řidičů zvýšil," uvedl při slavnostním otevření primátor města Petr Ryška a dodal, že přípravná část byla náročná, protože město i dopravní podnik museli zezačátku sladit své představy. Vznikly například nové přístupové komunikace pro pěší i nové betonové plochy a nájezdové obrubníky pro lepší zastavení vozů MHD. Upraveny byly i příjezdy k nedalekým garážím. Součástí terminálu jsou také odstavná místa pro trolejbusy a autobusy nebo točna, která je upravena pro obousměrný provoz. Při příjezdech náhradní autobusové dopravy díky tomu už nebudou vznikat kolize.
Modernizovaný přednádražní prostor v Jihlavě (14. srpna 2023, MÚ Jihlava)
Další souběžnou investicí byla výměna stožárů a trakčního vedení z roku 1948 v ulici Havlíčkova, o kterou se postaral Dopravní podnik města Jihlavy za více než 17 milionů korun. Příští rok bude vyměňovat trakční vedení z roku 1953 v Brtnické ulici. Celkem se vyměnily troleje na úseku silnice dlouhém přes jeden kilometr, přičemž se spotřebovalo bezmála 4,4 kilometru měděných trolejí a vyměnilo 51 stožárů, do jejichž patek padlo 310 kubíků betonu. Došlo také ke sloučení trakčních sloupů se sloupy veřejného osvětlení, na Havlíčkově ulici tedy v nejbližších týdnech zmizí ještě devět původních stožárů VO.
„Tento projekt je ukázkou toho, jak bychom se i do budoucna chtěli stavět k dalším úsekům trolejového vedení postaveného v 50. a 60. letech, které v budoucnu vytvoří stabilní základnu pro provoz elektrické trakce,“ doplnil předseda představenstva DPMJ Radim Rovner. Po víc než třiceti letech jde o první takto rozsáhlou investici města do modernizace trolejového vedení, na kterou Jihlava prostřednictvím svého dopravního podniku letos vyčlenila přes 17 milionů korun. A rekonstrukce mají pokračovat i v dalších letech, např. v příštím roce se bude vyměňovat trolejové vedení na Brtnické ulici z roku 1953.
Cestujícím slouží nové lavičky i dostatek zeleně (14. srpna 2023, MÚ Jihlava)