Do dvou let přifrčí do Brna 37 nových kloubáků
BRNO - V následujících dvou letech začne cestující v brněnské MHD vozit 37 nových kloubových autobusů. Informoval o tom dopravní podnik s tím, že v těchto dnech už vypsal výběrové řízení v hodnotě 333 milionů korun.
Vozy mají nahradit stávající autobusy z roku 2014, které mají najeto okolo 600 tisíc kilometrů. Nasazovány budou na linky 42, 44, 50, 84, E50 nebo E56...
Autobusy z roku 2014 mají najeto 600 tisíc kilometrů (17. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Dopravní podnik města Brna pořídí celkem 37 nových kloubových autobusů. Na zakázku vypsal výběrové řízení. Moderní, klimatizované a nízkopodlažní vozy v provozu nahradí starší dieselové a první plynové autobusy dopravního podniku. S dodávkou dopravce počítá v letech 2026 a 2027. "V souladu se strategií Dopravního podniku města Brna v rámci modernizace vozového parku nakoupíme 37 moderních, kloubových, klimatizovaných a nízkopodlažních autobusů," potvrdil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
"Vozy budou kromě systému automatického počítání cestujících už z výroby vybaveny novým antikolizním systémem. Ten monitoruje mrtvé úhly, upozorňuje řidiče na rizikové situace a pomáhá předcházet možným kolizím. Půjde o první autobusy v našem vozovém parku vybavené tímto systémem. V minulosti jsme jej testovali a výsledky byly z pohledu prevence dopravních nehod slibné," dodal Havránek s tím, že předpokládané náklady se pohybují okolo 333 miliónů korun. V současnosti dopravní podnik provozuje 320 autobusů, polovina z toho počtu je na stlačený zemní plyn.
Postupně takové autobusy čeká obměna (17. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Nové autobusy by měl výrobce začít postupně dodávat na jaře roku 2026, s poslední dodávkou Dopravní podnik města Brna počítá během roku 2027. V provozu nahradí autobusy Solaris z roku 2014 a první autobusy na stlačený zemní plyn, které mají nyní najeto 600 až 700 tisíc kilometrů. V provozu se s nimi cestující setkají například na linkách číslo 42, 44, 50, 84, E50 nebo E56. Půjde o vozy na naftový pohon, které budou plnit emisní normu EURO 6 a budou tak mít minimální dopad na životní prostředí.
"Zachovávat část vozového parku na dieselový pohon je strategické například kvůli možné potřebě evakuačních autobusů v souvislosti s jadernou elektrárnou Dukovany. Pro jejich dodání jsme vázáni smlouvou s Hasičským záchranným sborem Jihomoravského kraje. I složitá situace na poli energií v minulých letech ukázala, že je výhodné mít vozový park z hlediska pohonu diverzifikovaný. Přesto plníme všechny normy o podpoře nízkoemisních vozidel a splňujeme přísné nároky stanovené legislativou," uzavřel Havránek.
Novotou zářící autobusy při slavnostním předání (24. července 2014, Vlčoun/Filip Vlček)