Brněnský DP se na letošní zimu opět připravil
BRNO - Zimní období znamená pro provoz městské dopravy zvýšenou zátěž, Dopravní podnik města Brna proto každoročně přijímá sérii zimních opatření, která pomohou zhoršené povětrnostní podmínky zvládnout.
Patří mezi ně kontrola technického stavu vozidel, vyhřívání výhybek nebo preventivní ošetření trolejového vedení proti námraze...
Jeden z pracovních trolejbusů pro zimní údržbu (listopad 2015, DPMB)
"Za přípravou na zimní období stojí velký kus práce, která není vidět, ale zajistí bezpečný provoz MHD i v nepříznivých podmínkách. Pracovníci dopravního podniku musí být stále připraveni reagovat na aktuální situaci a k dispozici musí mít veškerou potřebnou techniku a vybavení – například zásoby písku na posyp kolejí, funkční vozy a techniku na ošetření trolejového vedení a řešení mimořádných událostí a mnoho dalšího," uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Řidiče tramvají každoročně na podzim potrápí padající listí, které zanáší kolejnice. Tato namoklá vrstva snižuje přilnavost kol ke kolejím, vozy se hůř ovládají a v případě rozjíždění nebo brzdění mohou kola prokluzovat. V zimě pak podobné problémy přináší sníh a použití posypové soli. Řidiči proto využívají tzv. pískování, kdy zmáčknutím jediného tlačítka dojde k posypání kolejnic pískem a zamezení nežádoucího klouzání. "Jedná seo speciální jemný písek, který je v tramvaji uložený v prostoru pod sedadlyv tzv. pískovačích, odkud se sype rovnou pod kola. Ročně pro tyto účely spotřebujeme 300 tun pískuza bezmála 1,5 milionu korun. Největší spotřeba je od října do března," vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
V noci vyjíždí speciální tramvaj i trolejbus
Pokud podle meteorologické předpovědi existuje riziko tvorby námrazy, vyjíždí v nočních hodinách speciálně upravená tramvaj a trolejbus a provádí preventivní ošetření trolejového vedení nemrznoucí směsí. "Pokud by na trolejovém vedení ulpěl led, mohla by tramvaj nebo trolejbus v daném místě uvíznout, tak jako tomu bylo například v prosinci roku 2014, kdy se vlivem prudkých změn počasí tramvajová a trolejbusová doprava na několika místech v ČR zcela zastavila. Tyto vozy za noc po městě projedou a ošetří až 150 km tratí," dodal Havránek.
Pohled na upravený trolejbusový sběrač (listopad 2015, DPMB)
Celkem 365 dní v roce, 24 hodin denně je nutné udržovat průjezdné výhybky, aby mohly tramvaje bez problémů odbočit.Při sněžení je pracovníci dopravního podniku ručně vymetají, případně se zapíná vyhřívání výhybek, které sníh rozpouští. K tomuto kroku se přistupuje i při silných mrazech – pokud teplota klesne pod 12 stupňů Celsia. „Dnes už máme na řadu věcí techniku, ale ještě v 90. letech měli kancelářští pracovníci dopravního podniku přidělené výhybky a košťata a v případě silného sněžení vyráželi do terénu je vymetat,“ vzpomíná dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.
K podzimním přípravám také patří přezouvání pneumatik. Dopravní podnik vymění na autobusech a trolejbusech během října a listopadu na 2500 pneumatik. Nové obutí vozy dostávají jednou ročně. Při spadu sněhu dispečeři dopravního podniku také úzce spolupracují s kolegy ze společnosti Brněnské komunikace, aby byly sypače vyslány do těch míst, kde sníh způsobuje největší problémy autobusům a trolejbusům, zejména v kopcovitých částech města.
Víte, že dopravní podnik...
...2500 pneumatik na podzim přezuje na svých vozech?
...300 tun písku ročně průměrně spotřebuje na posyp kolejí?
...2 vozy využívá na preventivní ošetření trolejového vedení před námrazou?
...3 týmy traťových dispečerů jsou v pohotovosti?
...5 montážních aut s plošinami má k dispozici pro případ námrazy na trolejovém vedení?
...4 traktory může využít na shrnování sněhu v areálech a na tramvajových zastávkách?
Pracovní tramvaj připravená na údržbu namrzlých trolejí (listopad 2018, DPMB)