Budějovičtí přišli na chuť virtuálním jízdenkám
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Cestující v trolejbusech a autobusech v Českých Budějovicích odchází od papírových jízdenek. Těch si cestující zakoupili přes 41 procent, zatímco elektronicky pak okolo 50 procent.
Zvýšil se také počet přepravených cestujících, společně s nimi se ale do spojů vrátili i cestující bez platné jízdenky. Těch bylo skoro 18 tisíc...
Ilustrační foto (27. září 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Za jednotlivé jízdné dopravní podnik utržil 81 milionů korun. Vůbec poprvé se elektronické i tištěné jízdenky podílely na tržbách rovnocenně. Z elektronických dominovaly virtuální jízdenky s 32,6 procentním podílem na tržbách, SMS jízdenky tvořily 13,4 procenta a prodeje v aplikaci Sejf 4 procenta. V celoročním souhrnu si stále ještě vedly nejlépe tištěné jízdenky z automatů s 41,2 procenty, doprodej lístků v předprodejích a u externích prodejců tvořil vloni 8 procent.
Nejběžnější způsob nákupu jízdenek se poprvé změnil v listopadu. Jízdenky z automatů v čele prodejů vystřídaly virtuální jízdenky, které dopravní podnik cestujícím nabízí ke koupi přímo ve vozech městské dopravy od konce roku 2021. V prosinci za ně dokonce už utržil o 400 tisíc korun více, než za jízdenky z automatů. "Nabídnout možnost nákupu virtuálních jízdenek ve vozech byl evidentně krok správným směrem. Samozřejmě vývoj užívání městské hromadné dopravy na víc jak 2 roky ovlivnil covid, ale troufám si říct, že se k nám cestující nejen vrátili, ale i jsme díky jednoduchému prodeji kartou přímo ve vozech získali celou řadu nových zákazníků," komentoval data za uplynulý rok ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš.
Ilustrační foto (28. září 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
U předplatitelů vloni ještě vedly tištěné kupóny. Dopravní podnik za ně utržil 49,8 milionu korun, za ty v mobilní aplikaci pak 27,7 milionu korun. Aplikace DPMCB, kterou zákazníci dopravního podniku využívají kromě pořízení jízdného i pro plánování cesty nebo parkování ve městě, si z pohledu prodejů předplatních jízdenek vedla nejlépe u vysokoškoláků ve výši 62 procent, středoškoláků a osob pobírajících rodičovský příspěvek v počtu přes 40 procent. Nezlevněné kupóny si cestující v aplikaci pořizovali z 34 procent.
"Elektronické předplatní jízdenky mají určitě ještě potenciál oslovit další klienty, i tak se ale její využití po loňských updatech výrazně navýšilo. Nyní stabilně aplikaci využívá kolem 20 tisíc uživatelů a máme v ní kolem 10 tisíc aktivních předplatitelů. Ještě v lednu loňského roku to bylo 4,5 tisíce," podotkl pak následně Dolejš. Tištěné kupóny dostupné na předprodeji byly nejoblíbenější u osob ve věku 65 až 74 let, a to z 95 procent.
Čtěte také...
- Budějovičtí revizoři se zaměřili na noční MHD (vydáno 18. prosince 2023)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Ilustrační foto (29. září 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Příjemná jsou také čísla o počtu přepravených cestujících. V roce 2023 se cestující autobusy a trolejbusy Dopravního podniku města České Budějovice vydali až na 52 milionů cest, z toho 46 milionů na území města. Do městské dopravy se ale vrátili i cestující bez jízdenek. "Výrazně stoupl počet záchytů revizory, kteří rozdali 17699 přirážek k jízdnému, vloni to bylo o 3781 méně. Z nich si 1217 vysloužili za jízdu na černo cizinci," dodala tisková mluvčí Dopravního podniku města České Budějovice Barbora Fišer. Celkově z nich pokutovaní uhradili čtvrtinu.
Zapomětlivost stála 30 korun celkem 648 cestujících, kteří v MHD neměli u sebe předplatní jízdenku. Objevoval se také problém s nákupem zlevněné jednotlivé jízdenky. "Oběma situacím se s novým tarifem snažíme předcházet. Cestující využívající aplikaci DPMCB pro předplatní jízdenky, si ji jako QR kód mohou uložit, jak jen se jim to hodí - přímo do aplikace, virtuální peněženky, galerie telefonu nebo třeba vytisknout v dostatečné kvalitě. Zároveň zlevněné jednotlivé jízdenky pro děti do 15 let včetně si občas koupili senioři nebo studenti vyššího věku. K těmto omylům doufáme, že již nebude s novým názvem Dětská jízdenka docházet," uzavřel pak Dolejš.
Ilustrační foto (28. září 2023, Vlčoun/Filip Vlček)