Škodovácká tramvaj vozí cestující v Turecku
ČESKÁ REPUBLIKA, TURECKO - Do ulic starobylého tureckého města Konya v minulých dnech vyrazila v ostrém provozu s cestujícími nejnovější tramvaj vyrobená společností Škoda Transportation.
Jedná se o moderní stoprocentně nízkopodlažní tramvaj 28T Konya. Celkem Škodovka do Turecka dodá šedesát moderních vozidel.
Nová tramvaj při slavnostním představení (únor 2013).
"Za méně než rok od podpisu kontraktu se nám podařilo vyvinout, vyrobit a dodat první tramvaj na turecký trh. V současnosti je vozidlo v provozu s cestujícími, kteří jsou podle prvních ohlasů nadšení. V Plzni se navíc rozbíhá sériová výroba tramvají pro Konyu tak, že do konce roku plánujeme dodat většinu z šedesáti vozidel," uvedl Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation. Transport vozidla z Plzně do Konye trval sedm pracovních dnů – kamionem z Plzně do italského Terstu, poté trajektem do Mersinu v Turecku a odtud znovu kamionem do Konye.
Zajímavostí nových tramvají pro Konyu je jejich design včetně unikátního barevného motivu, který vybírali sami obyvatelé Konye. Z několika variant byla nakonec vybrána kombinace zelené, bílé a stříbrné barvy. Na čele vozidla je možné z boku rozeznat siluetu postavy. Jedná se o tzv. tančící derviše, kteří jsou pevně spjati s islámskou kulturou a městem Konya.
Spřažená souprava bude jezdit také ve 4,5 kilometru dlouhém tunelu (únor 2013).
Do plně nízkopodlažního vozidla se vejde až 364 cestujících. Snadný nástup a výstup i pro osoby se sníženou pohyblivostí umožňuje také nízká nástupní hrana. Tramvaj má pět článků a je 32,5 metrů dlouhá. Podmínkám provozu se musela přizpůsobit také klimatizace, z nadstandardní výbavy lze dále jmenovat například zabudované Wi-Fi přijímače pro bezdrátové připojení k internetu.
Moderní obousměrná tramvaj 28T Konya v sobě spojuje vlastnosti příměstské jednotky, metra a tramvaje. "Z důvodu plánovaného provozu ve 4,5 km dlouhém tunelu je vozidlo konstruována jako podpovrchová tramvaj – tedy jako lehké metro. Tramvaje pro Konyu budou navíc jezdit spojené dvě dohromady jako vlak," dodal Jaroslav Kulhánek, hlavní inženýr projektu.
Do tramvaje 28T Konya se vejde až 364 cestujících (únor 2013).