TÉMA: Vyjeďme si s trolejbusy 15Tr do historie
ČESKÁ REPUBLIKA - Součástí Tématu měsíce, kterým jsou trolejbusy 15Tr, prošel Informační portál Vlčoun.cz svůj relativně bohatý archiv fotografií. O malou část z nich se rozhodl se čtenáři podělit.
/TÉMA/ Vraťme se tak v čase a podívejme se do Českých Budějovic a Ústí nad Labem. Do těch měst, kde 'patnáctky' jezdily a ještě stále jezdí...
Kdysi obvyklý pohled v centru Ústí nad Labem (12. května 2008, Vlčoun/Filip Vlček)
Kloubové trolejbusy byly kapacitní náhradou nevyhovujících autobusů v Ústí nad Labem. Od roku 1989, kdy vyjela druhá trolejbusová linka číslo 52 spojující tehdy točnu Severní Terasa s centrem města a Všebořicemi, tak v ulicích Ústí nad Labem jezdí kloubové trolejbusy 15Tr. Jejich provoz byl nutný zejména z důvodu zvyšující se poptávky po ekologické přepravě do největších ústeckých sídlišť, jako je Severní Terasa do Krásné Březno. Postupně se v následujících letech počet kloubových trolejbusů 15Tr a jejich modifikací 15TrM vyšplhal až na číslo přesahující sedmdesát vozidel. Do tohoto počtu jsou zahrnuty také pozdější odkupy ojetých trolejbusů z jiných měst.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
Ačkoli byl vozový park trolejbusů v Ústí nad Labem v určitě době označován za nejhorší a mnohdy byl srovnáván s katastrofálním stavem vozidel v sovětských zemích, nakonec se dopravnímu podniku podařilo tohoto označení zbavit. V současné době probíhá dodávka nových parciálních trolejbusů, díky kterým velmi rychle ubývá provozních trolejbusů 15Tr. Ty by tak měly do poloviny letošního roku definitivně dojezdit. Některé zdroje hovoří, že vozům zbývají poslední týdny, Dopravní podnik města Ústí nad Labem na dotazy z 27. listopadu 2023 i přes opakované urgence dosud neodpověděl.
Trolejbus ev.č. 21 u Senovážného náměstí v Budějovicích (3. srpna 2006, Vlčoun/Filip Vlček)
Trolejbusy 15Tr stály u třetího zrodu trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích. Když tehdy 2. května 1991 vyjely první trolejbusové linky, byly na ně nasazeny právě nově nakoupené trolejbusy typu 15Tr, které se staly nosným základem trolejbusů ve městě. Jediný vůz může přepravit až 150 cestujících, tedy dvakrát víc než trolejbusy Vetra z roku 1948. Trolejbusovou dopravu tehdy zajišťovaly dvě linky číslo 14 a 17 spojující Nádraží s největšími sídlišti Máj a Vltava. V následujících letech byla ve městě opět obnovena převážná většina původních tratí a trolejbusy dosáhly i do dalších částí města, především na nová sídliště.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
Takě v Českých Budějovicích se nástupem parciálních trolejbusů ale blíží konec ikonických trolejbusů 15Tr. Dopravní podnik města České Budějovice nedávno Informačnímu portálu Vlčoun.cz potvrdil, že jejich definitivní ukončení provozu bude doprovázeno symbolickou akcí, termín ale zatím není znám. Do provozu stále zasahuje devět těchto trolejbusů, jejichž vyřazení je závislé na výsledcích probíhajícího výběrového řízení a především na termínu dodání 33 nových parciálních trolejbusů.
Trolejbus ev.č. 512 odbočující k Autoškole v Ústí (29. září 2006, Vlčoun/Filip Vlček)
Samozřejmě, že i v dalších městech trolejbusy 15Tr tvořily více či méně nosnou část vozového parku trolejbusů. Například ostravský dopravní podnik provozoval od roku 1989 celkem 11 trolejbusů, poslední z nich byly vyřazeny v roce 2018. Dopravní podnik tehdy uspořádal rozlučkovou akci, kdy byl jejich provoz ukončen společně s posledními zástupci typu 14Tr. Ve Zlíně v letech 1990 až 2003 pořídili celkem 40 kloubových trolejbusů typu 15Tr. Po jejich zařazení mohla Dopravní společnost Zlín - Otrokovice postupně vyřadit dosluhující kapacitní trolejbusy Škoda-Sanos.
Celkem 16 kloubových trolejbusů typu 15Tr provozoval také Dopravní podnik města Hradce Králové. První z nich byl do provozu zařazen v roce 1988, jejich éra pak skončila relativně brzo již v roce 2012. S dalšími trolejbusy Škoda 15Tr se pak mohli vozit cestující také například v Teplicích, Chomutově a Jirkově, Brně nebo Plzni.
Čtěte také...
- TÉMA: Trolejbusům Škoda 15Tr už zvoní hrana (vydáno 8. ledna 2024)
- Končící 15Tr: Mají na svém účtu řadu prvenství (vydáno 15. ledna 2024)
- Patnáctky si zachovali, renovaci teprve plánují (vydáno 18. ledna 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Jeden z posledních budějovických cedulových trolejbusů (3. srpna 2006, Vlčoun/Filip Vlček)
Vozy byly zprvu opatřovány bílým nátěrem (3. srpna 2006, Vlčoun/Filip Vlček)
Na část z nich pak byly aplikovány reklamy (3. srpna 2006, Vlčoun/Filip Vlček)
Českobudějovický trolejbus ev.č. 06 s typickým logem (26. ledna 2007, Vlčoun/Filip Vlček)
Část vozů v Budějovicích mělo a má takový nátěr (30. listopadu 2005, Vlčoun/Filip Vlček)
Kloubové trolejbusy v Doběticích v Ústí nad Labem (6. dubna 2006, Vlčoun/Filip Vlček)
Ústeckým trolejbusům dominivala velká evidenční čísla (7. dubna 2006, Vlčoun/Filip Vlček)
Ruch u Divadla v Ústí při jedné z mimořádností (23. března 2006, Vlčoun/Filip Vlček)
Část vozů v Ústí nad Labem měla i celovozové reklamy (3. dubna 2006, Vlčoun/Filip Vlček)