NÁZOR: Zdražení za co? Za kolony a zpoždění
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Se začátkem nového roku se o polovinu zvedá cena jízdného v MHD v Českých Budějovicích. V turisticky vyhledávané lokalitě, která dnes a denně trpí dopravními zácpami a dlouhými kolonami.
/KOMENTÁŘ/ Motivace pro místní obyvatele, kteří by tak mohli přejít na výhodnější časové jízdné, se pro turisty naopak může stát naopak demotivující...
Kolony v pracovních dnech brzdí českobudějovickou MHD (2024, FB/dopravacb)
Od 1. ledna 2025 se mění tarif městské hromadné dopravy v jihočeské metropoli. Hodinová jízdenka podraží z 20 korun na třicet, celodenní se dokonce zvedne o více než polovinu ze 75 korun na 115 korun. A o polovinu podraží také rodinná jízdenka ze současných 150 korun na 225 korun. Základní myšlenka, že úprava cen a radikální zdražení jednotlivých jízdenek má přimět obyvatele Českých Budějovic k nákupu dlouhodobého časového kuponu, je sice pro mnohé motivující, ale ve vyhledávané turistické oblasti a skvostu České republiky bych tuhle logiku jako opodstatněnou neuplatňoval.
Výše jízdného ve vztahu ke kvalitě městské dopravy totiž může být zároveň výrazně demotivující pro zahraniční návštěvníky a přijíždějící turisty. Každý, kdo přijede autem, si totiž v takové situaci zváží, zda se přecijen nebude pohybovat po městě svým autem. A turisté přijíždějící vlakem možná rovnou zváží i návštěvu města a pojedou raději jinam.
Čtěte také...
- O polovinu dražší! Budějovice zdražují jízdné (vydáno 5. prosince 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Kolony v pracovních dnech brzdí českobudějovickou MHD (2024, FB/dopravacb)
Například cena celodenní jízdenky se od ledna výrazně přiblíží celodenní jízdence v Praze, kde celodenní jízdenka stojí 120 korun. Jenže úroveň městské dopravy je v Praze a Českých Budějovicích výrazně odlišná. V Praze jezdí rychlé metro, tramvaje na mnoha křižovatkách využívají preferenci a především na okrajových částech města autobusům slouží vyhrazené jízdní pruhy. Abych byl konkrétní, tak autobusům v Praze slouží již 66 kilometrů vyhrazených jízdních pruhů a tramvaje mají přednost na více než 90 procentech křižovatek. V Českých Budějovicích výrazně modernizovali vozový park, ale zpoždění v pracovních dnech mnohdy dosahuje i 30 minut.
Nechci v tomto případě kritizovat dopravní podnik, protože vytváření preferenčních opatření je spíše v gesci města. Nicméně asi by neuškodilo, kdyby se podařilo městskou dopravu více prosazovat a upřednostňovat. Tím by se zvýšila přesnost spojů, jízdního řádu a celková spolehlivost městské dopravy. Podobná opatření v mnoha městech v kombinaci s dalšími opatřeními a zatraktivněním přilákala do městské hromadné dopravy stovky cestujících. Cestujících, kteří si dokáží za kvalitní městskou dopravu i připlatit...
Filip Vlček, šéfredaktor Informačního portálu Vlčoun.cz
Kolony v pracovních dnech brzdí českobudějovickou MHD (2024, FB/dopravacb)