V provozu zůstává už poslední pražský banán
ČESKÁ REPUBLIKA - Už jen jediná lokomotiva Českých drah řady 150.2 zasahuje do běžného provozu. A i ta dojezdí v polovině prosince. Další dvě lokomotivy dojezdily před uplynulým víkendem.
Do dalších oběhů jsou již řazeny nové jednotky RegioPanter. Banány by měly po prosincové změně jízdních řádů jezdit již jen mezi Prahou a Děčínem...
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
V současnosti tak zůstává do 13. prosince turnusována poslední lokomotiva řady 150.2 na vlacích linky R41 Vrchlice Praha - Kutná Hora a zpět. Řada 151 je deponována v Bohumíně a dopravuje především vlaky InterCity a EurtoCity na trase Praha - Bohumín - Žilina. Do 14. prosince je turnusováno ještě 8 lokomotiv této řady. Od změny jízdního řádu od 15. prosince zůstává řada 151 nasazena v pravidelném provozu už pouze ve dvou kusech na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem. Většina lokomotiv řad 150.2 a 151 tak budou postupně odstavena a vyřazena z provozu.
"Lokomotivy dostaly svou přezdívku banán díky původnímu nátěru s převažující krémovou barvou doplněnou v dolní části tmavě zelenou. V současnosti je většina lokomotiv v modro-šedém korporátním nátěru Českých drah," vysvětlil původ označení lokomotiv tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Několik lokomotiv neslo také reklamní nátěry. Pouze lokomotiva 151.023 je opatřen jedním z původních krémovo-zelených retronátěrů. Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejší 1. železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu a Žilinu do Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem. Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou sílou 227 kN. Na sklonově náročných úsecích přes Beskydy nebo na úpatí Tater měly nahradit dvě starší a méně výkonné lokomotivy v čele vlaků s 15 a více vozy, které měly hmotnost kolem 600 tun.
Namísto dosavadních výkonů těchto lokomotiv jsou nově nasazovány RegioPantery. Ty jsou nyní turnusovány především na linku S4/U4 Praha - Kralupy nad Vltavou - Ústí nad Labem. Na této lince slouží až 12 jednotek RegioPanter. Elektrické jednotky RegioPanter jsou moderní bezbariérové vlaky vybavené klimatizací, palubní sítí wifi, možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek 230 V 50 Hz AC a USB kontaktů. RegioPantery jsou vybaveny nejmodernější bezpečnostní a komunikační technikou, jako jsou evropský vlakový zabezpečovač ETCS nebo radiokomunikace GSM-R.
Čtěte také...
- Kvůli ETCS na Ostravsku letos dojezdí Banány (vydáno 6. srpna 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)