Ústí chystá revoluci v MHD, změní trasy i čísla
ÚSTÍ NAD LABEM - Prakticky uprostřed týdne a během školního roku ústecký dopravní podnik změní trasy a čísla linek. Kromě linky 57 a nočních linek od středy 1. května v MHD nezůstane na kameni kámen.
Dopravní podnik ke změnám údajně přistoupil po roční přípravě a hledání optimálního řešení, Ústečané jsou ve stovkách komentářů ale jiného názoru...
Linku číslo 53 nahradí linka 87 v upravené trase (16. února 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
S platností od středy 1. května dojde k významnému přečíslování linek ve veřejné dopravě v Ústí nad Labem. Nově navržené linky nabídnou rozšířenou kapacitu moderních vozidel, delší trasy a přímé spojení. Jedná se o plánovanou druhou etapu změn v městské hromadné dopravě. "Naše nová linková koncepce vychází z aktuálních potřeb obyvatelstva. Díky této změně poskytneme našim cestujícím více místa na vybraných spojích nasazením trolejbusů místo autobusových spojů," uvedla v tiskové zprávě tisková mluvčí Dopravního podniku města Ústí nad Labem Jana Dvořáková.
Ke změnám linkového vedení dochází především jako reakce na změnu směrů, které cestující preferují. "Přípravě této změny jsme se věnovali přes rok a hledali optimální řešení, zejména pro naše cestující. Proběhlo zpracování dopravního průzkumu, kdy výstupem byla data ze sčítacích rámů vozidel a elektronického odbavovacího systému," uvedla na dotaz Informačního portálu Vlčoun.cz Dvořáková s tím, že i vzhledem k důsledku generační výměny obyvatelstva a změně rozložení výrobních zón ve městě a vzniku obchodních center, bylo nutné navrhnout nové obslužné trasy hromadné dopravy i s ohledem na modernizaci vozidlového parku.
Parciální trolejbusy pojedou třeba i do Trmic (16. února 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Podle mluvčí tak dojde ke zrušení několika linek, které plně nahradí linky nové. Tato změna je podpořena nasazením 33 nových parciálních trolejbusů, které nejen nahradí zastaralé trolejbusy, ale i části autobusových linek. Nákup vozidel od společnosti Škoda Electric si vyžádal investice ve výši 812 milionů korun. Podle mluvčí ale nepůjde o zcela nové trasy. Při plánování se údajně postupovalo tak, aby se cestující dostali do svého cíle podobnou trasou jako v minulosti, ale mohli také dojet dále nebo bez zbytečných přestupů.
Ústečané jsou ale jiného názoru. Zmiňují například absenci spojení sídliště Pod Vyhlídkou s Poliklinikou, zbytečný počet tří linek spojujících Severní Terasu s Krásným Březnem nebo absenci často poptávaného spojení Krásného Března se Střekovem. "Který neumětel bez vysoké školy dopravní toto vymyslel? Má vůbec ještě někdo v Ústí na magistrátě a v DP mozek?! Všechny linky vždycky historicky na něco navazovaly," okomentoval změny přímo na profilu dopravního podniku bývalý náměstek výkonného ředitele dopravního podniku pro ekonomii a rozvoj dopravy Vladimír Buldra. "A spojení z Krásného Března na Střekov? Kde nic tu nic. Zase promarněná příležitost, kterou by ovšem občané ocenili," dodala pak Ústečanka Jana Kuráňová.
Stáhněte si...
- Nové trasy linek MHD v Ústí nad Labem od 1. května 2024 si stáhněte zde.
- Nové orientační schema MHD v Ústí nad Labem od 1. května 2024 si stáhněte zde.
(zdroj: www.dpmul.cz)
Stávající šestnáctka pojede od května jako linka 86 (16. února 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Často lidé také kritizují zbytečné přečíslování linek. "Například linka číslo 60 ze Severní Terasy na Střekov bude mít nové číslo 80. Dnešní linka 54 se změní na linku 84 a zase vás odveze ze Všebořic přes Mírové náměstí až na Dobětice. Linka číslo 16 pojede ve stejné trase, ale jako číslo 86," uvádí dopravní podnik. O dalších změnách na hlavních tazích pak ale tisková zpráva mlčí a pozorný čtenář je najde až při podrobném popisu změn. Například linka číslo 56 bude nahrazena linkou 76, která ale už nepojede na sídliště Pod Vyhlídkou, ale bude odkloněna na Žežickou. Na sídliště Pod Vyhlídkou se cestující dostanou nově linkou číslo 88, která sem pojede z Mírové, a ve večerních hodinách navíc bude mezi Priorem a Krčínovou vedena závlekem přes Žežickou.
Sílí také hlasy, proč nemají trolejbusové linky samostatnou číselnou řadu podobně, jako mají dosud. Na stejnou věc se ptala také redakce Informačního portálu Vlčoun.cz. Tisková mluvčí Jana Dvořáková na dotaz, proč jsou trolejbusové linky zařazeny bez rozlišení mezi autobusové, pouze odpověděla, že "Autobusové a trolejbusové linky jsou ve všech materiálech barevně rozlišeny, kdy autobusové jsou zeleně a trolejbusové modře. Identické barevné rozlišení se cestujícímu zobrazuje i na informačních panelech jednotlivých vozidel."
Také linka číslo 54 nezmění trasu, ale jen číslo na 84 (16. února 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Poslední významné změny v městské hromadné dopravě v Ústí nad Labem proběhly již před 17 lety. Během této doby došlo k navýšení požadavků na propojení částí města například v důsledku generační výměny obyvatelstva a vznikem nových výrobních zón a obchodních center. "Investování do moderních a ekologických dopravních prostředků je zásadním krokem pro zlepšení kvality života v našem městě. Cílem je poskytnout obyvatelům města pohodlnou a ekologickou dopravu, která bude šetrná k životnímu prostředí," zdůraznila mluvčí městského dopravního podniku.
Jinde o radikálních změnách obvykle diskutují
Většina velkých měst vždy plánované rozsáhlé změny projednávala s jednotlivými městskými obvody i s několikaměsíčním předstihem. Třeba v Ostravě se kvůli masivní vlně připomínek k plánovaným změnám v tramvajové dopravě jak od městských obvodů, tak i samotných cestujících, od změn v loňském roce zatím ustoupilo. Podobně proběhly velké změny tras tramvajových linek v Praze v roce 2012, kde se k návrhům mohli vyjadřovat jak odborníci, tak veřejnost. Tehdy se v hlavním městě změnilo devět linek, vznikly tři nové a dalších 12 změnilo jízdní řád. Vtipně tak působí komentář pod jedním z příspěvků na sociálních sítích v Ústí nad Labem. "Ten, co posouvá dvakrát ročně časy odjezdů o tři minuty, u vás už nedělá?," posteskl si Ústečan Pavel Rottenborn.
Autobusy budou zeleně i na panelech - všechny? (16. února 2024, Vlčoun/Filip Vlček)