Ústecký DP chce již příští rok začít s vodíkem
ÚSTÍ NAD LABEM - Autobusy na vodík vidí Dopravní podnik města Ústí nad Labem jako budoucnost dopravy. Proto chce nejpozději do konce příštího roku takové autobusy začít provozovat, a to včetně potřebné infrastruktury.
Zatímco na plničku už dopravní podnik získal stavební povolení, s nákupem nových autobusů ještě vyčkává na vhodné dotace...
Zatím nejnovější autobusy Iveco Urbanway (2. července 2020, Vlčoun.cz/Filip Vlček)
Vodíková mobilita může výrazně přispět k ekologizaci dopravy a tím ke zvýšení kvality života a snížení dopadů na životní prostředí. Bude znamenat snížení závislosti České republiky na ropě. Z těchto důvodů je vodík zahrnut v Národním akčním plánu čisté mobility. V České republice byl vyroben v letech 2008 až 2009 prototyp vodíkového autobusu TriHyBus a do provozu byla uvedena i vodíková plnicí stanice Neratovice. Od té doby rozvoj utichl.
DP chce postavit plničku a koupit 15 vodíkových autobusů
Ústí nad Labem se proto rozhodlo v projektu aktivně pokročit. V rámci první fáze rozvoje vodíkové mobility v Ústí nad Labem bude vybudována vodíková plnicí stanice, druhou fází pak bude v bezprostřední návaznosti pořízení vodíkových autobusů, které nahradí autobusy na naftu. "Dopravní podnik města Ústí nad Labem získal dotaci i stavební povolení na výstavbu vodíkové plnicí stanice. Stavba by měla být dokončena nejpozději do roku 2022," uvedla v tiskové zprávě mluvčí Dopravního podniku města Ústí nad Labem Jana Dvořáková.
DP chce koupit až patnáct vodíkových autobusů (2. července 2020, Vlčoun.cz/Filip Vlček)
Naopak pro nákup vodíkových autobusů budou vhodné dotační tituly teprve vypsány, předpokládá se tak zřejmě ve druhém pololetí letošního roku. Dopravní podnik města Ústí nad Labem bude v této fázi podle Dvořákové usilovat o získání podpory na nákup až 15 vodíkových autobusů. Jedná se tak svým způsobem po 10 letech o pokračování českého pilotního projektu, na kterém by dopravní podnik nemohl pracovat bez významné podpory statutárního města Ústí nad Labem.
"Zavádění infrastruktury vodíkové mobility navazuje na memorandum o spolupráci uzavřené mezi městem a Spolkem pro chemickou a hutní výrobu a na Národní akční plán čisté mobility. Cílem jsou pozitivní dopady na kvalitu života ve městě a snížení závislosti České republiky na ropných produktech. Pro Ústí nad Labem je výstavba stanice a následné pořízení vodíkových autobusů zlomovou událostí pro budoucí rozvoj ekologicky smýšlejícího města," vysvětli ústecký primátor Petr Nedvědický důvody, které město do tohoto projektu vedou.
Ve vodíku vidí dopravní podnik budoucnost (2. července 2020, Vlčoun.cz/Filip Vlček)
Vodíková plnicí stanice Dopravního podniku města Ústí nad Labem umístěná přímo v areálu Spolchemie bude veřejná a k dispozici bude 24 hodin denně. Fungovat tak bude přímo na místě výroby vodíku, což je z ekonomických a provozních důvodů nejvýhodnější. Koncový zákazník ho bude používat stejně snadno jako například elektřinu ze sítě. Vodík se nemusí do plnící stanice dopravovat. "Troufám si tvrdit, že tato charakteristika naší vodíkové plnicí stanice je zcela unikátní a ojedinělá," doplnil Libor Turek, výkonný ředitel dopravního podniku.
Vodík je odpadní látka, kterou tak DP účinně využije
Vodík vzniká jako odpadní látka elektrolýzy při výrobě chloru a hydroxidů ve Spolku pro chemickou a hutní výrobu. Zatímco cena vodíku se na světových trzích pohybuje kolem hodnoty 10 Euro za kilogram, tak v rámci spolupráce Spolku pro chemickou a hutní výrobu, města Ústí nad Labem a ústeckého dopravního podniku by měla být cena pro autobusy městské dopravy, ale také pro další dopravce i soukromé odběratele za zvýhodněnou cenu.
Dosud nejnovější Urbanwaye v Ústí nad Labem (2. července 2020, Vlčoun.cz/Filip Vlček)