V Ústí vyvinou zařízení proti námraze na troleji
ÚSTÍ NAD LABEM - Ústecký dopravní podnik spolu s Technickou univerzitou v Liberci vyvíjí mobilní zařízení pro odstranění námrazy. Cílem projektu je vývoj metody a realizace zařízení pro odstraňování námrazy na trolejích.
Právě ústecké podmínky, kdy trolejové vedení z části kopíruje řeku Labe, jsou ideálními pro vývoj takového mobilního zařízení...
Námraza trápí ústecké trolejbusy několikrát do roka (23. února 2013, Filip Vlček).
"Předmětem výzkumu je vývoj a realizace mobilního zařízení využívající dynamiky aktivních mechanických principů na odstraňování námrazy z trolejového vedení v městské trakci. Zařízení bude namontováno na určená drážní vozidla, jako další přídavné zařízení před stávající sběrače. Tato vozidla pak budou projíždět kritické úseky a odstraňovat námrazu. Vytipované kritické úseky budou vybaveny meteorologickým měřením s dálkovým přenosem dat, které bude využito i v operativě dispečerů," uvádí Ing. Jiří Randák, provozně technický náměstek.
Chemické způsoby pro odstranění námrazy jsou používány zejména ve velkých aglomeracích (Praha) a mají negativní ekologický dopad. Tepelné způsoby lze použít jen v omezeném rozsahu na krátkých úsecích a jsou energeticky velmi náročné. Mechanické (ruční) odstranění námrazy je možné provádět jen při vypnutém trolejovém napětí bez dopravy a tento způsob je velmi pomalý a zdlouhavý.
Ledovka obalí trolej a vůz tak nemá z čeho brát proud (23. února 2013, Filip Vlček).
"Dopravní infrastruktura velkých měst České republiky je postavena na elektrické trolejové dopravě. Ústí se nachází v klimatickém pásmu v zimním období s velkou pravděpodobností vzniku námrazy. Například trolejové vedení u vodních toků a ploch je náchylnější na námrazu, v tomto ohledu jsou naše podmínky pro simulování námrazy ideální, jelikož nám trolejové vedení kopíruje tok Labe a námraza je u nás velmi častá," doplnil výkonný ředitel Libor Turek.
Námrazu na trolejích nelze dlouhodobě předpovědět, objeví se nečekaně a většinou na krátkých úsecích. Páteřní doprava se tak například po noční odstávce stává nefunkční, například zrovna v době očekávané dopravní špičky a zvýšené poptávky po dopravě.
Podívejte se...
- Jak se projevuje námraza na troleji, zhlédněte na tomto videu.
(zdroj: www.facebook.cz/vlcoun.cz).
Nejvíce jsou postižené úseky na kopci nebo u vody (23. února 2013, Filip Vlček).
"Projekt je pro nás velmi důležitý, jelikož nové moderní trolejbusy nedokáží námrazu 'projet' tak, jako starší typy. Starší trolejbusy Škoda 15Tr, které jsou v našem dopravním podniku v provozu, si dokáží do určité míry s námrazou poradit. Tato vozidla nemají elektronicky řízený pohon. Při jízdě tedy dochází k vytvoření elektrického oblouku a vzniku jiskření, současně ale i k opotřebení trakčního vedení a sběracího ústrojí trolejbusu.
Nové trolejbusy jsou dnes standardně vybaveny elektronicky řízeným hlavním pohonem a dalšími jednotkami. Trolejbus si dnes sám 'zjišťuje', jaké je napětí v trolejích a podle toho spíná jednotlivé segmenty, tedy i pro hnací jednotku, a tím následně odebírá proud. "Jelikož je na troleji námraza, nový trolejbus nedetekuje žádné napětí v troleji a neodebírá ani proud, tak se nemůže ani rozjet," upřesnil Petr Dolejš, vedoucí údržby trolejbusů. Dopravní podnik města Ústí nad Labem zakoupil za poslední tři roky 26 nových trolejbusů.
Nejvíce riziková je ranní špička, kdy vozy najíždí ve velkém (23. února 2013, Filip Vlček).