Cedulovým trolejbusům v Ústí zvoní hrana
ÚSTÍ NAD LABEM - Už jen jediný kloubový trolejbus s cedulovými linkovými orientacemi se prohání ústeckými ulicemi. Po nedávném odstavení trolejbusu ev.č. 521 už zbývá jeden kloubový a jeden krátký vůz.
Dokončená obnova vozového parku ale naznačuje, že se blíží konec i poslednímu cedulovému kloubovému trolejbusu ev.č. 524...
Poslední den provozu trolejbusu ev.č. 521 (6. ledna 2016, František Živnůstka).
Kloubové trolejbusy 15Tr tvořily a ve své podstatě po modernizačních procesech stále ještě tvoří nedílnou součást vozového parku trolejbusů. Vozy, které byly dopravním podnikem vybrány k modernizaci, obdržely nebo v nejbližší době obdrží moderní digitální panely.
Do nového roku tak vjely poslední tři trolejbusy, kde je číslo a trasa linky znázorněna na plastových cedulích, které při změně linky musí řidič manuálně otáčet. Jeden z těchto vozů ev.č. 521 plánovaně dojezdil svojí poslední službu už 6. ledna. Od té doby tak cedule na trolejbuse cestující spatří jen na dvou vozech - kloubovém trolejbusu ev.č. 524 a standardním trolejbusu typu 14Tr ev.č. 403, který sporadicky jezdí v ranní špičce.
Vůz 521 při průjezdu klíšským kruhovým objezdem (6. ledna 2016, František Živnůstka).
Předposledním kloubovým trolejbusem, který neprošel modernizací a ani se s ním v budoucnu nepočítá, byl trolejbus ev.č. 521. Ten byl naposledy nasazen do běžného provozu ve středu 6. ledna. Připomeňme si jeho půvobení v Ústí.
Dopravní podnik města Ústí nad Labem jej pořídil v roce 1989 v rámci rozšiřování trolejbusové sítě. Ve stejném roce byl také zařazen do běžného provozu s cestujícími. Několik měsíců byl deponován na obratišti Severní Terasa, neboť dnešní trolejbusová vozovna ve Všebořicích byla ještě ve výstavbě a dokončena až v roce 1990.
Vůz ev.č. 521 zachycen v Krčínově ulici (29. září 2006, Filip Vlček).
Vůz procházel prakticky pouze menšími méně rozsáhlými opravami, ale modernizace se nikdy nedočkal. V roce 2013 obdržel na čelní masku výraznou červenou samolepku s pojmenováním "gen. Jermolov". Šlo o samolepy se jmény významných osobností napoleonské bity u Chlumce, která si v tomto roce připomínala dvousté výročí. Samolepky ale byly na vozech ještě rok po výročí.
Obnova vozového parku ovšem přinesla z pohledu dopravních fanoušků smutnou, ale z hlediska pokroku nezadržitelnou zprávu. Přišla středa 6. ledna 2016 a trolejbus si po 27 letech svého provozu užil derniéru. Posledními cestujícími, které svezl, tak byli lidé na trase linky číslo 59, ze které vůz následně zatáhl do vozovny.
Trolejbus ev.č. 521 ve společnosti vozu 547 na Mírové (25. srpna 2005, Filip Vlček).
Konec cedulovým trolejbusům začal jednak jejich odesíláním na modernizaci, během které se obnovy dočkal také informační systém dosazením digitálních panelů od společnosti Buse a později Bustec. Druhým důvodem postupného konce trolejbusů 15Tr byla obnova vozového parku nákupem nových nízkopodlažních trolejbusů typu 27Tr a 28Tr, který byl dokončen dodáním posledního vozu loni v létě.
Čtěte také...
- Komplet! Všech 26 nových trolejbusů je v Ústí (vydáno 25. září 2015).
(zdroj: www.vlcoun.cz).
Vůz ev.č. 524 je poslední kloubový cedulový trolejbus (21. ledna 2016, František Živnůstka).