Vzpomínáte? Povodně v Praze: 13. srpna 2002
PRAHA - Pražská doprava má za sebou další den, během něhož začala hladina Vltavy dramaticky rychle stoupat. Provoz tramvají i metra musel reagovat na neustále zvyšující se počet uzavíraných úseků a stanic.
Ve druhém díle seriálu Informačního portálu Vlčoun.cz čtenáře seznámíme s povodňovým děním v úterý 13. srpna 2002.
Velká voda pod Hradem. Turisticky zajímavá atrakce... Foceno 13. srpna 2002.
Se stoupající hladinou Vltavy je výrazným způsobem omezen provoz autobusů na okraji Prahy.
Velká voda v noci začala ohrožovat Trojský tramvajový most, a tak je hned šest minut po půlnoci rozhodnuto o jeho uzavření. Tramvajové linky byly přesměrovány přes Bulovku, Palmovku a Karlín, protože zároveň probíhala výluka na Libeňském mostě.
Stanice Křižíkova na trase B je připravena na velkou vodu. Foceno 13. srpna 2002.
Autobusové garáže se začínají připravovat na evakuaci obyvatel, pro kterou vyčlenily celkem 67 městských autobusů. Magistrát totiž nařídil evakuaci několika desítek tisíc lidí z nejohroženějších čtvrtí. Mezi nimi byly například Karlín, Staré město či Holešovice.
Přímo v centru Prahy začíná voda prosakovat poblíž autobusového nádraží Florenc. Autobusové linky jedou ze Žižkova odklonem okolo Masarykova nádraží. Na Florenci se nadále otáčí, ovšem ne na dlouho.
I stanice Florenc se připravila na povodeň (reprofoto). Foceno 13. srpna 2002.
Troja je první lokalitou, která se ocitá bez dopravního spojení. Autobusová linka 112 totiž nemůže projet značnou částí komunikací, a její autobusy tak nahrazují přerušený provoz metra mezi Vychovatelnou, Nádražím Holešovice a Florencí.
Pro omezení automobilové dopravy v centru rozhodl Dopravní podnik hlavního města Prahy o tom, že od 10.20 hodin je provoz městské hromadné dopravy zdarma. Přepravní kontroloři mění svoji náplň práce a stávají se na dlouhý čas informátory.
Vylidněná Sokolovská ulice v Karlíně už bez tramvají. Foceno 13. srpna 2002.
Velkou ránu dnes utržila tramvajová doprava. Voda postupně vyřadila z provozu několik kilometrů tramvajových tratí. Velkou ránou je zaplavení Sokolovské ulice v Karlíně. Tramvaje tak před půl desátou přicházejí o jedinou alternativní trasu při výluce Libeňského mostu.
Dalším zásahem pak bylo náhlé odpojení měnírny na Těšnově. Tramvaje tak nemohly využívat už ani Hlávkův most.
Do Karlína přijelo několik evakuačních autobusů (reprofoto). Foceno 13. srpna 2002.
Zatímco první průsaky pod tramvajovou tratí s Modřanech se objevily už ráno, tramvaje se tady zastavují až půl hodiny po poledni. Modřanské linky jsou zkráceny k Nádraží Braník.
Přichází nešťastná třináctka. Ve 13.10 hodin je zastaven provoz přes zastávku Malostranská, což způsobuje totální chaos v linkovém vedení. O sedm minut později tramvaje opouští úsek do Braníka. Tím se prakticky celý pravý břeh Vltavy ocitl bez tramvajové dopravy.
Hasiči projíždí po Smetanově nábřeží bez tramvají. Foceno 13. srpna 2002.
Systém tramvajové dopravy definitivně narušuje zaplavení Zenklovy ulice a zastavení tramvajového provozu mezi Palmovkou a Kobylisy. Tramvaje jsou v tomto okamžiku ukončeny na Palmovce a v Kobylisích vyjíždí linka X mezi Vozovnou Kobylisy a Sídlištěm Ďáblice.
Ačkoli k přerušení provozu došlo v půl druhé, náhrada zajištěna autobusy společnosti Hotliner byla zavedena až dvě hodiny poté.
Mobilní protipovodňové zábrany jsou připraveny. Foceno 13. srpna 2002.
Vltava se začíná velice rychle zvedat. V 17.00 hodin tak zaplavila sjezd na Těšnově, kvůli čemu je nutné zastavit náhradní autobusovou dopravu za metro C. Autobusové linky prodloužené ze Severního města se tak proto zkracují jen k Nádraží Holešovice. O půl hodiny později voda zaplavuje také nábřeží u Pražské tržnice a okolí zastávky Vltavská.
Před 19.00 hodinou je pak zaplaveno také okolí holešovického přístavu a mostu Barikádníků. Cestující na linkách číslo 102, 144, 152 a 200 tak jsou přepravováni z Kobylis a Vychovatelny mimořádně na Českomoravskou, kde je umožněn náhradní přestup na metro.
Po zaplavovaném Hlávkově mostě projíždí autobus linky 200. Foceno 13. srpna 2002.
Ani metro nebylo nijak ušetřeno. Postupně byly z bezpečnostních důvodů během dne uzavřeny stanice Inalidovna na trase B a Malostranská a Staroměstská na trase A. Vlaky stanicemi projížděly.
Protipovodňový štáb pak pro bezpečnost cestujících večer rozhodl o dřívějším ukončení provozu metra. Pár minut po 22.00 hodině je ukončen provoz na trase A mezi Dejvickou a Náměstím Míru a na trase B mezi Smíchovským nádražím a Florencí.
Zaplavené autobusové obratiště Nádraží Braník (reprofoto). Foceno 13. srpna 2002.
Voda večer proniká do metra! Zaplavuje obratové koleje a posléze také stanici Nádraží Holešovice a prodírá si cestu k Vltavské. Do trasy C se dostala překonáním ochranné hráze při stavbě nového úseku metra na Ládví.
Po chvíli zaplavuje také stanici Florenc a zastavuje se až před Hlavním nádražím. V tuto chvíli metro končí na Pražského povstání.
Dispečinkem městské dopravy vládne neklid (reprofoto). Foceno 13. srpna 2002.
Nikdo si v tuto chvíli ještě nedokázal představit zkázu, jakou pro Pražany bude středa 14. srpen 2002. Právě tento den totiž bude pro městskou dopravu v Praze rozhodující. Nikdo ještě netuší, že budou zaplaveny celé úseky metra nebo další tramvajové tratě.
A nikdo si ani nedokáže představit, že se bez metra budou cestující muset obejít několik dlouhých měsíců...
Touto ulicí běžně jezdila linka 133. Foceno 13. srpna 2002.
Informační portál Vlčoun.cz tímto děkuje Dopravnímu podniku hlavního města Prahy za poskytnutí fotografií ze svého podnikového archivu. Stejně tak děkuje in memoriam také panu Miroslavu Baštovi.