První bateriové vlaky již svezly první cestující
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - První bateriové vlaky vyjely do pravidelného provozu. Nejočekávanější novinka letošním změn jízdních řádů i naprosto revoluční změna v Moravskoslezském kraji je skutečností.
Čtyři RegioPantery osazené trakčními bateriemi začaly jezdit z Veřovic přes Studénku do Ostravy bez nutnosti nekomfortního přestupu na lince S8...
(14. prosince 2024, Moravskoslezský kraj)
"Modernizace a ekologizace dopravy je jednou z priorit Moravskoslezského kraje. Proto bylo jednou z důležitých podmínek desetileté smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v regionu nasazení bateriových jednotek. Kromě toho, že šetří životní prostředí, také pomohou zajistit plynulejší jízdu. V místech, kde končí nad kolejemi trolejové vedení, už není díky bateriím potřeba přestupovat na jiný, tedy motorový vlak," uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica. Doplnil, že k dalším okolnostem, které kraj vedly k podpisu desetileté smlouvy s Českými drahami loni v prosinci, byly také výhledové plány elektrizací, konverze napájecí soupravy a například instalace ETCS, tedy jednotného evropského zabezpečovacího systému.
České dráhy si podle slov generálního ředitele Michala Krapince důvěry kraje váží. "Obnova vozidlového parku na severu Moravy odstartovala už loni dodávkou nových elektrických jednotek RegioPanter. Teď přichází historická chvíle, kdy nasazujeme první čtyři vlaky doplněné o baterie. Na ně pak naváže dodávka dalších patnácti bateriových vlaků. Železnice jako nejekologičtější forma veřejné dopravy tak v České republice zažívá další přelomový moment," řekl Krapinec s tím, že celkem národní dopravce do 24 nových souprav v Moravskoslezském kraji investuje téměř 4 miliardy korun.
(14. prosince 2024, Moravskoslezský kraj)
Výrobcem moderních bateriových RegioPanterů je Škoda Group, nejpozději do konce roku 2026 dodá do Moravskoslezského kraje dalších 15 jednotek. "Bateriový vlak, který dnes představujeme, je českým technologickým milníkem, který navazuje na naši dlouhou tradici inovací v dopravě. Už ve třicátých letech 20. století jsme vyrobili první akumulátorovou lokomotivu," řekl místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák. "Na tyto základy jsme navázali i v moderní době od tramvají s bateriovými pohony přes trolejbusy až k tomuto vlaku. Nízkopodlažní nástup se širokými dveřmi, prostor pro ortopedické vozíky, kočárky i kola, prostorná toaleta a samozřejmostí je wifi či zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky," dodal Ignačák.
Nejpozději v prosinci 2026 na koleje vyjede na koleje v Moravskoslezském kraji dalších 15 bateriových jednotek. Jednotky mají cestující vozit na linkách mezi Ostravou, Opavou a Krnovem, dále mezi Ostravou a Nových Jičínem, Ostravou a Budišovem na Budišovkou a také na lince z Ostravy přes Karvinou, Český Těšín a Frýdek-Místek zpět do Ostravy. Vlaky, které byly oficiálně představeny odborné veřejnosti na červnovém veletrhu Rail Business Days, mají dojezd na baterii 80 kilometrů a dosahují maximální rychlosti 160 kilometrů v hodině.
Čtěte také...
- České dráhy v Ostravě pokřtily RegioPantera (vydáno 6. června 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
(14. prosince 2024, Moravskoslezský kraj)