České dráhy mají v Olomouci nový měřící lis
OLOMOUC - V olomouckém depu slouží nový měřicí lis, který zajišťuje správné nastavení všech parametrů podvozků železničních vozidel. České dráhy pokračují v modernizaci servisních a údržbových základen.
Vedle budování nových opravárenských hal míří investice Českých drah také do vybavení stávajících středisek údržby vlakových souprav...
Nový měřící lis v Olomouci (říjen 2024, České dráhy)
V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která významně urychluje servis různých typů podvozků kolejových vozidel. Jedná se o měřicí lis, který slouží k montáži, demontáži a celkovému měření parametrů podvozků železničních vozů. "Právě podvozek je jednou z nejdůležitějších součástí vlaku a jeho správné nastavení je zásadní pro bezpečnou, pohodlnou a plynulou jízdu soupravy. Správné nastavení zaručí například i to, že podlaha ve vozidle zůstane během jízdy v rovině, i když je vagon nerovnoměrně zatížen," řekl Michal Kraus, náměstek generálního ředitele ČD pro servis.
Měřicí a nastavovací lis je zařízení, které má důležitou roli ve chvíli, kdy vozidlo po najetí určitého počtu kilometrů zamíří do depa ke kontrole a servisu. Podvozek je nutné rozebrat, zkontrolovat, vyměnit předepsané díly a poté znovu smontovat. "Při pravidelné servisní prohlídce je podvozek rozebrán doslova do posledního šroubku. Všechny jeho části jsou poté pečlivě zkontrolovány a díly vykazující opotřebení vyměněny. Prohlídka zahrnuje například i defektoskopii kol nebo kontrolu svárů a pružin. Některé díly se vyměňují ve stanovených intervalech vždy, aby byla zajištěna vysoká bezpečnost provozu a spolehlivost vozidla," popsal ředitel Oblastního centra údržby Východ Českých drah Martin Elstner.
Nový měřící lis v Olomouci (říjen 2024, České dráhy)
Pokud je vše v pořádku, podvozek je smontován. V té chvíli přichází na řadu doslova hodinářská práce měřicího lisu, který na podvozek tlačí silou až 60 tun a i za pomoci laseru jej pomyslně zatěžuje a lisuje do správné polohy. Důležitý je přitom každý milimetr. Ve chvíli, kdy jsou splněny všechny parametry stanovené normami, vrací se podvozek pod vagon.
Měřicí lis třetí generace pro České dráhy vyrobila firma Washina engineering. Důraz je kladen na maximální automatizaci, což minimalizuje možnost chyby lidského faktoru. Především je ale práce na novém lisu mnohem rychlejší a tím i efektivnější pro celý proces servisu vozidla. Zařízení v olomouckém středisku ročně zkontroluje kolem dvou set podvozků. Tento typ měřícího lisu je první svého druhu u Českých drah, které jeho pořízení plánují i pro další servisní střediska. V olomouckém depu nahradil starší zařízení.
Nový měřící lis v Olomouci (říjen 2024, České dráhy)