Na Václaváku se staví nová tramvajová trať
PRAHA - Václavské náměstí v Praze je jedno velké staveniště. Před měsícem tady byla zahájena výstavba tramvajové tratě spojující střed náměstí s křižovatkou nad muzeem, v samotném centru nejezdí ani tramvaje.
Tramvaje se na prostřední část náměstí vrátí na přelomu září a října, okolo sochy svatého Václava a muzea pak první cestující svezou za tři roky...
Tramvajová linka číslo 35 u Václavského náměstí (2024, DPP/archiv)
Staveniště. Tak vypadá horní část Václavského náměstí. Dopravní podnik hlavního města Prahy tady 26. června zahájil výstavbu nové tramvajové tratě, stavební práce potrvají tři roky. Kvůli výstavbě je až do konce září přerušen tramvajový provoz mezi zastávkami Vodičkova a Jindřišská. Zhotovitelem stavby je společnost EUROVIA CZ. Předpokládané stavební náklady činí 1,239 miliardy korun. Dopravní podnik podal žádost o spolufinancování projektu z Operačního programu Doprava 3 z Fondu soudržnosti EU.
V rámci této investiční akce vznikne zhruba 550 metrů dlouhá, dvoukolejná tramvajová trať Václavské náměstí, která propojí na jedné straně stávající trať v Jindřišské a Vodičkově ulici s kusými kolejemi u budovy Národního muzea, které zde byly položeny už v roce 2018 během generální opravy historické budovy Národního Muzea a jejího okolí. Na ni příští rok naváže další investiční akce, výstavba tramvajové tratě Muzeum, pro kterou dopravní podnik nyní hledá zhotovitele, a která se na druhé straně napojí na stávající tratě ve Vinohradské a Škrétově ulici. Obě stavebně oddělené nové tratě tvoří jeden funkční celek, obě je dopravní podnik připravoval společně, dokončí a zprovozní je současně v roce 2027.
Slavnostní zahájení výstavby nové tramvajové tratě (2024, DPP/archiv)
Kromě výstavby nové tramvajové tratě Václavské náměstí probíhá v rámci této investiční akce rekonstrukce stávající tratě ve Vodičkově ulici od křížení s Palackého až po Jindřišskou ulici, jakož i stropní desky nad vestibulem stanic metra Muzeum, která pochází z první poloviny 70. let. Nad stropem vestibulu zhotovitel vybuduje novou roznášecí desku, uvnitř vestibulu pak proběhnou sanace průsaků a další nezbytné práce. Tyto práce jsou potřebné proto, že byl diagnostickým průzkumem zjištěn nevyhovující stav způsobený desítky let trvajícím intenzivním automobilovým provozem.
Důležitou součástí celé investiční akce je přestavba horní části Václavského náměstí od stávající tramvajové tratě Vodičkova – Jindřišská až po magistrálu a v celé šíři od obrubníku chodníku na jednom okraji náměstí po obrubník na straně druhé, a to podle návrhu studia Jakub Cigler architekti, který v roce 2005 zvítězil v urbanisticko-architektonické soutěži na proměnu Václavského náměstí. Podle tohoto návrhu hlavní město Praha zastoupené odborem hospodaření s majetkem nedávno zrealizovalo přestavbu dolní části Václavského náměstí, zde však bez tramvajové trati. Nová tramvajová trať Václavské náměstí bude vybudována pouze v nyní rekonstruované horní části náměstí, zhruba v místech stávajících vozovek. Obě koleje tak nebudou u sebe, ale netradičně od sebe vzdáleny.
Podoba Václavského náměstí za tři roky (2024, vizualizace: DPP)
Koleje budou pojížděny automobily, mezi nimi vznikne pás pro pěší. Mezi stávajícím stromořadím a tramvajovými kolejemi budou po obou stranách náměstí vysázeny nové aleje s celkem 67 stromy. Úpravu současných chodníků v horní části Václavského náměstí provede v rámci navazující akce Technická správa komunikací hlavního města Prahy. "Václavské náměstí – a zvláště jeho horní část – revitalizaci potřebuje, aby mohlo plnit funkci moderního centra moderní evropské metropole. Je tedy dobře, že kromě stavby nové tramvajové tratě dojde i k budování nových odvodňovacích systémů, bezpečnostních prvků či zelených ploch. Návrat tramvají do oblasti kolem sochy sv. Václava je komplexním a mimořádně náročným projektem," řekl pražský primátor Bohuslav Svoboda.
"Rekonstrukce horní části Václavského náměstí navazuje na již hotovou spodní část, kde se otevření prostoru veřejnosti a chodcům osvědčilo. Horní část Václavského náměstí je místem, kde se psaly a stále píšou české dějiny a je potřeba mu dát zaslouženou podobu. Sjednocena bude dlažba a povrchy a zdvojnásobí se počet stromů, přibude důmyslný systém hospodaření s dešťovou vodou. Díky prostřednímu pásu pro pěší se malé a střední demonstrace budou moci konat i bez přerušení provozu tramvaji," dodal Petr Hlaváček, náměstek primátora.
Dělníci pracují na rekonstrukci stávající tramvajové tratě (2024, DPP/archiv)
Nová tramvajová trať na Václavském náměstí doplní systém MHD v centru a Pražanům díky tomu nabídne přímé tramvajové propojení Vinohrad a Nového Města. "Kromě toho trať dobře poslouží i v případě mimořádných událostí, kdy ji budeme moci využít jako objízdnou trasu," zmínil náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. Samotná výstavba je s ohledem na její místo i rozsah nejkomplikovanější dopravní investiční akcí v současné době. Samotná rekonstrukce ale nebude spočívat jen v tramvajové trati nebo doplnění inženýrských sítí.
Kromě výčtu všech objektů zde zhotovitel vybuduje například také páteřní podzemní rozvody pro stánky na Václavském náměstí, nebo základ pro vánoční strom. Stavbu by šlo za ideálních podmínek zrealizovat rychleji, ale za cenu úplného uzavření magistrály i samotného Václavského náměstí, což si nemůžeme dovolit, a ani to nechceme," zmínil generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Witowski s tím, že v koordinaci s touto stavbou se chystá také výměna podhledů a osvětlení ve vestibulech stanic Muzeum a Můstek ve střední části Václavského náměstí.
Ve směru od Smíchova sem jezdí tramvajová linka číslo 39 (2024, DPP/archiv)
"Po dokončení projektu předpokládáme, že budou v horní části Václavského náměstí jezdit tři tramvajové linky. První propojí oblast Újezda, Národní třídy a Lazarské s nyní jen složitě dostupnou Vinohradskou třídou, tedy například s okolím Vinohradské tržnice a Českého rozhlasu. Druhé nové tramvajové spojení urychlí cesty Pražanům z Francouzské ulice a Náměstí Míru směrem na Masarykovo nádraží či na Náměstí Republiky, výhledově díky další nové trati až na Strahov. Třetí linkou, která bude projíždět okolo sochy sv. Václava, bude dnešní šestka, která na trase mezi Jindřišskou ulicí a zastávkou I. P. Pavlova již nebude muset projíždět přes Karlovo náměstí," nastínil budoucí trasy linek Martin Šubrt, náměstek ředitele pro městskou dopravu a marketing.
Výluka tramvají začala v sobotu 29. června. V samotné Vodičkově ulici od křižovatky s Palackého ulicí až po vyústění na Václavské náměstí začne kompletní rekonstrukce stávající tramvajové tratě. Uprostřed Václavského náměstí zhotovitel následně založí části kolejového trojúhelníku tak, aby po skončení první etapy nebylo nutné zasahovat do tramvajové tratě a přerušovat kvůli tomu provoz. Paralelně s tím budou v místě probíhat přeložky inženýrských sítí, a to vše při zachování dopravní obslužnosti Vodičkovy ulice a dolní části Václavského náměstí po celou dobu stavby. Podrobnější informace vydáme v samostatném článku.
V roce 2018 položené koleje u budovy muzea (2024, DPP/archiv)