Autobus H1 pro handicapované v Praze končí
PRAHA - Po více než třiceti letech v Praze skončí poslední speciální autobusová linka pro handicapované. Linka H1, která v současné trase z Náměstí Republiky jezdí na Chodov, definitivně dojezdí v pátek 26. července.
Náhradou je možné využít bezbariérové spoje Pražské integrované dopravy, které jsou čím dál větší samozřejmostí při cestování nejen po Praze...
Ilustrační foto (nedatováno, ROPID)
Speciální linky pro tělesně postižené vznikly na počátku devadesátých let jako pomoc pro bezbariérový pohyb po Praze v době, kdy nejezdily žádné nízkopodlažní tramvaje ani autobusy a bezbariérově přístupných stanic metra bylo minimum. První linka tehdy ještě bez označení, později pak označena jako I1 a poté H1, v trase Náměstí Republiky - Bryksova vyjela v roce 1992. Později byla prodloužena kolem Jedličkova ústavu až do zastávky Petýrkova na Jižním Městě. Další linka I3 byla zavedena v roce 1998 v trase Sídliště Řepy - Florenc - Kobylisy.
V roce 2010 byla zavedena třetí, mikrobusová, linka (I2) v trase Jiřího z Poděbrad - Centrum Zahradní Město, která byla krátce poté prodloužena přes Florenc až na Jihozápadní Město a nahradila dosavadní linku I3. Linka I2, který byla posléze přeznačena na H2, byla v roce 2011 zkrácena do trasy Florenc - Centrum Zahradní Město a v roce 2012 byla zrušena úplně. Místo jejího západního úseku byla v roce 2013 opět zavedena linka H3 v trase Florenc - Sídliště Stodůlky a v roce 2015 byla v souvislosti s prodloužením metra do Motola zrušena.
Stáhněte si...
- Souhrnný jízdní řád linky H1 si stáhněte zde.
- Jízdní řád linky H1 ze zastávky Chodov si stáhněte zde.
(zdroj: Dopravní podnik hlavního města Prahy)
Ilustrační foto (nedatováno, ROPID)
Od roku 2015 zůstala v provozu pouze první linka jako H1, která je od roku 2019 zkrácená jen do stávající trasy z Náměstí Republiky na Chodov. Na speciálních linkách provozoval Dopravní podnik hlavního města Prahy nejdříve speciálně upravené autobusy Karosa se zdvihací plošinou, následně byly pořízeny nízkopodlažní autobusy Iveco Crossway LE s rozšířenou plochou pro invalidní vozíky a kočárky. Linku I2, později H2, provozoval nejdříve dopravce Societa s mikrobusy, následně About Me s nízkopodlažními midibusy.
Po zrušení linky H1 mohou cestující v Praze jezdit všemi autobusovými linkami, které jsou kompletně zajištěny nízkopodlažními autobusy. Po Praze pak jezdí i nízkopodlažní tramvaje a více než polovina stanic metra je již plně bezbariérová. Pokud pak někteří potřebují individuální dopravu, tak držitelé průkazů ZTP a ZTP/P si mohou objednat přepravu mikrobusy Bezba dopravy, jejichž počet byl spolu s ukončením provozu linky H1 navýšen a byla vyčleněna dvě vozidla, na něž se objednávky budou přijímat až od 12.00 hodin předchozího dne nebo na poslední chvíli v konkrétní den. Od srpna 2024 bude službu Bezba dopravy zajišťovat už 43 vozidel.
Ilustrační foto (nedatováno, ROPID)