Tramvaje Stadler samy zastaví před překážkou
OSTRAVA - Bezpečnostní systém, který sám pozná překážku a dokáže tramvaj zastavit, už je ve všech 39 tramvajích Stadler. Unikátní antikolizní systém se na dvou tramvajích testoval od jara 2021, nyní se rozšířil.
Dopravní podnik Ostrava chce tento systém po dobrých zkušenostech instalovat i do dalších vozů ostravské MHD, nejnověji do tramvají Škoda 39T...
(23. května 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Zabliká, zapípá a tramvaj zabrzdí. Systém ochrany funguje ve třech krocích: nejdříve řidiče na nebezpečí upozorní výstražná ikona na palubním počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec řídicí systém vozidla tramvaj spustí brzdicí systémy. První dva prototypy, včetně konstrukčních a vývojových prací, vyšly na bezmála pět milionů korun. Domontáž do každého dalšího vozidla vyšla na více než půl milionu korun. Projekt je spolufinancován EU v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Výše podpory bude činit 85 %.
"Tento antikolizní systém ještě v České republice v takovém rozsahu v MHD nikdo neaplikoval. Jsme rádi, že právě my můžeme našim cestujícím zajistit bezpečnější tramvajový provoz. Systém se v praxi osvědčil. Jeden vůz má v průměru za měsíc sto záchytů překážky v kritické zóně," uvedl generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Doplnil, že během testování došlo k detailnímu ladění celého systému, od uchycení kamery a radaru pro detekci překážek, po upgrade softwaru. Celá tramvajová síť se například několikrát projížděla v různých denních časech, aby citlivý systém odhalil falešná hlášení o překážce. "Pracovalo se i se stíny kolem trati z rozvodných skříní a dalších objektů. Šlo skutečně o mravenčí práci našich techniků a dodavatele," dodal Morys.
(23. května 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Dodavatelem unikátního systému je společnost Stadler. David Vojtasík, vedoucí servisního střediska Stadler Ostrava, uvedl, že antikolizní systém byl pro specifické podmínky ostravského Dopravního podniku poměrně dlouho vyvíjen. "Na dodávce systému se podílela i naše dodavatelská firma BOSCH. Je to asistenční systém pro řidiče, který pomocí kamery a radaru dokáže identifikovat překážku na koleji před tramvají na vzdálenost až 80 metrů a až do maximální rychlosti tramvaje 80 km/h. Firma Stadler také dokončila vývoj vlastního antikolizního systému, který je používán na našich tramvajích i jinde v Evropě. Tam je společně se speciálně upravenou infrastrukturou použit mj. už i k autonomnímu řízení dopravního prostředku," řekl.
"Systém nepřebírá stoprocentní zodpovědnost za řidiče, pohybuje se v rámci svých technických limitů. Jednoznačně ale přispívá ke zvýšení bezpečnosti cestujících, která je pro nás klíčová. I proto podporujeme zavádění těchto systémů v Ostravské městské dopravy," uvedl první náměstek ostravského primátora Břetislav Rieger.
(23. května 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Dopravní podnik Ostrava připravuje instalaci antikolizního systému i do tramvají Škoda 39T, jejichž dodávka nyní pokračuje. Půjde o systém nové generace, který nabízí díky technologickému vývoji ještě přesnější vidění překážek. Rozdíl je například ve využití takzvaného lidaru namísto radaru. Antikolizní systémy Dopravního podniku Ostrava také požaduje jako standardní vybavení u všech nově pořizovaných tramvají. Do starších tramvají typu T3 nebo KT8D5 naopak již nebude doplňován, protože tyto tramvaje budou v následujících letech postupně vyřazovány.
V autobusovém provozu používá dopravní podnik asistenční systémy, které podporují práci řidičů, ale nezasahují do jízdy vozidla. Asistenční systém byl testován na čtyřech autobusech, kde je již trvale v provozu. Pomoci by měl předejít zejména drobnějším kolizím. Podobně jako u tramvají se tento systém stal standardním vybavením, které požaduje dopravce v rámci aktuálních a připravovaných výběrových řízení na dodávky autobusů i trolejbusů.
(23. května 2023, Vlčoun/Filip Vlček)