Jednání o výběrových řízeních se rozeběhla
PRAHA - Po podání žaloby s Návrhem na vydání předběžného opatření týkajícího se soutěže na zajištění autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji se rozběhla jednání, která by mohla mít zásadní vliv na celý problém ve veřejné dopravě.
Iniciátor Jablonecké výzvy Jiří Kuchynka přesto zdůraznil, že i přes probíhající jednání nadále trvá stávková pohotovost...
V polovině října řidiči protestovali poprvé (15. října 2015, Filip Vlček).
"Za klíčové považuji dva momenty. Tím prvním je, že předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek obratem v úterý 1. prosince zasedl k společnému jednání s předsedou ČMKOS a předsedou OSD, v rámci kterého byl stanoven harmonogram nezbytných kroků k řešení této neudržitelné situace," informoval předseda odborů a signatář tzv. Jablonecké výzvy Jiří Kuchynka. Druhou věcí podle něj je to, že Hašek obratem oslovil předsedu vlády k jednání o krizové situaci ve veřejné dopravě. Ten ihned svolal jednání za jeho osobní účasti spolu s dalšími zástupci již na středu 2. prosince.
Jednání s předsedou vlády se uskutečnilo po skončení plenárního zasedání tripartity v pozdních večerních hodinách, a to formou zasedání pracovní skupiny vedené právě předsedou vlády. Pracovní skupina se sešla ve složení: Bohuslav Sobotka předseda vlády, Karla Šlechtová ministryně pro místní rozvoj, Jan Blecha náměstek ministryně pro místní rozvoj, Michal Hašek předseda Asociace krajů ČR, Josef Středula předseda ČMKOS, Luboš Pomajbík předseda OSD a Jiří Kuchynka předseda ZO OSD Jablonec nad Nisou). Pracovní skupina řešila, jakým správným způsobem dostat do systému veřejné dopravy, konkrétně k řidičům autobusů fungujícím v závazku veřejné služby, více peněz.
Problém? Hlavním kritériem je nejnižší cena
Problém spočívá v tom, že veřejnou službu, jejímž zadavatelem je stát či kraje, provádí soukromé dopravní společnosti a firmy, které řeší nárůst mezd svých zaměstnanců prostřednictvím kolektivních vyjednávání. "Tento způsob je ale znemožněn dosavadní praxí, kdy veřejné soutěže jsou, ať už z důvodu alibistických, nebo z důvodu honby za úsporou peněz, koncipovány ze strany veřejných zadavatelů tak, že hlavním kritériem je nejnižší cena dopravního výkonu, tedy vlastně přímo nutí zaměstnavatele šetřit především na lidech," dodal Kuchynka.
Reflexní vesta v polovině října znamenala sympatie s protestem (15. října 2015, Filip Vlček).
V rámci jednání byl všemi zúčastněnými domluven jednotný postup. Ministerstvo pro místní rozvoj vytvoří jednotnou metodiku zadávání a vyhodnocování veřejných zakázek ve veřejné dopravě na 10 let tak, aby byly zohledněny mzdy řidičů v nabídkových cenách do těchto soutěží. Dále zhodnotí stávající výběrová řízení, a to do konce tohoto roku. "Asociace krajů ČR následně ve spolupráci s odbory se budou podílet na hledání způsobu odměňování řidičů, kteří jezdí v tzv. veřejném závazku. A v neposlední řadě Asociace krajů ČR doporučí krajům nevyhlašovat do vyřešení tohoto problému a platnosti nového zákona číslo 137, o veřejných zakázkách, další veřejné soutěže," upřesnil Jiří Kuchynka.
Předseda vlády jasně deklaroval, že skupina hledá pouze pozitivní řešení a nikdo z těch, kteří se jednání zúčastnili, to nerozporoval. Všichni chápou nutnost řešení tohoto problému, neboť jeho neřešení by nutně vedlo ke kolapsu veřejné dopravy v této zemi. V současném nastavení je veřejná doprava dlouhodobě neudržitelná.
Královéhradecký kraj na výběrových řízeních trvá
"Zcela nechápeme, proč Královehradecký kraj až dětinsky umíněně trvá na dokončení své podivně vypsané soutěže? Proč chce za každou cenu soutěžit, když ví, jaké problémy to přinese jeho občanům, pracujícím v dopravě a dopravním firmám, které budou dopravu v tomto kraji zajišťovat? Kraj má v tomto případě jiné možnosti, které zvolit, tak jako jiné kraje v ČR, a neumí je využít," zdůraznil Kuchynka. I proto trvá stávková pohotovost a pečlivá příprava na stávku minimálně v Královehradeckém kraji.
Někteří jezdí v reflexních vestách dodnes (15. října 2015, Filip Vlček).