Lužná u Rakovníka: Parní víkend láká třeba na Gorilu
LUŽNÁ U RAKOVNÍKA - V sobotu a neděli 17. a 18. května se mohou fanoušci železniční historie vypravit do železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka. České dráhy na tyto dny připravují první letošní Parní víkend, na kterém se představí unikátní parní lokomotivy. Po oba dny pojede z Prahy do Lužné a zpět zvláštní historický vlak...
"Jako tradičně bude největší atrakcí během Parního víkendu v ČD Muzeu přehlídka parních lokomotiv na točně, které se tu představí v sobotu i v neděli vždy v 11.30 a ve 14.00 hodin. Návštěvníci se do Lužné dostanou z Prahy pohodlně speciálními historickými vlaky, které vyjedou po oba víkendové dny z pražského smíchovského nádraží v 8.46 hodin," řekl ředitel Centra historických vozidel Českých drah Marek Plochý. Připraveno je i oblíbené ranní a noční fotografování parních lokomotiv, které se uskuteční v sobotu a v neděli od 08.00 do 9.30 a od 20.00 do 22.00 hodin.
Z Prahy do Lužné bude možné se svézt zvláštními vlaky. Ty budou odjíždět v 8.46 z pražského smíchovského nádraží a přistoupit lze i v Hostivici, Kladně či Stochově. Do Lužné u Rakovníka je příjezd plánovaný v 10.49 hodin, odkud je to už jen pár kroků k hlavnímu vstupu do železničního muzea. Zpět do Prahy vlaky vyráží ve 14.57 hodin. Parní vlaky budou vypraveny po oba víkendové dny také z Lužné u Rakovníka do Nového Strašecí, Rakovníka, Krupé nebo Kolešovic. V sobotu vyjede i parní vlak z Děčína, Ústí nad Labem či Kralup nad Vltavou do Prahy.
Poprvé se představí také nový exponát: Gorila řady 350
V Lužné u Rakovníka se tento víkend také představí nový exponát Muzea ČD získaný od partnerské Železniční společnosti Slovensko. Jedná se o legendu expresní dopravy, elektrickou lokomotivu číslo 350.002. Lokomotivní řada 350, dříve ES 499.0, nejčastěji nesla přezdívku gorila. V době vzniku to byly nejrychlejší a nejvýkonnější lokomotivy ve své třídě v Československu. Mají maximální rychlost 160 km/h a výkon 4 000 kW. Dopravovaly slavné expresy jako Hungaria, Slovenská strela, Balt-Orient a mnohé další. Jejich kmenová trať byla mezi Prahou a Bratislavou, jezdily do Štúrova a dokonce do Budapešti i na sever Moravy do Bohumína. U ČD je s nimi spojeno zahájení provozu rychlostí 160 km/h na modernizovaných koridorech.
Ilustrační foto: České dráhy.