Středočeský kraj: Ekonaftu testují ve vlacích u Berouna
STŘEDOČESKÝ KRAJ - Projekt Českých drah a jejich partnerů zaměřený na testování ekologického paliva se zvýšeným podílem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje HVO vstoupil do své třetí fáze. Byl tak zahájen zkušební provoz tří motorových jednotek RegioFox v běžném provozu s cestujícími...
"Testování paliva do dieselových motorů z hydrogenačně upraveného rostlinného oleje u Českých drah proto vnímám jako součást našeho společného úsilí o snižování emisí CO2 v dopravě," řekl při slavnostním zahájení provozu ministr dopravy Martin Kupka. To zapadá i do strategie Českých drah. Dopravce testuje nové možnosti v oblasti elektrických vozidel a využití vlaků poháněných elektřinou z baterií, chce také snížit emise u svých motorových vlaků. Dvě třetiny tratí jsou stále bez elektrizace a masivní obnova motorových jednotek otevírá prostor pro testování.
Projekt testování paliva s biosložkou na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje HVO je naplánován na roky 2024 a 2025 a je rozdělen do tří etap. Během první fáze byly identifikovány vhodné palivové směsi, uskutečněny jejich atestace a byla analyzována také legislativní rovina využívání udržitelných paliv s vyšším podílem biosložky. V druhé fázi proběhlo testování směsí s různě velkým podílem biosložky v motorových jednotkách PESA řady 847 ve Zkušebním centru VUZ Velim.
Ekologické vlaky jezdí na dvou tratích na Berounsku
Na základě vyhodnocení provedených měření bylo nyní přistoupeno k třetí, závěrečné části projektu, kdy se uskuteční testování nejlépe vyhodnocené palivové směsi v podmínkách reálného provozu na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha a srovnání s provozem na čistou motorovou naftu. Zkoušky se budou provádět na třech jednotkách řady 847 RegioFox oblastního centra údržby v Rakovníku. Délka testování bude minimálně půl roku a využije se při něm palivo s optimálním 20% podílem biosložky. Palivo bude dodávat společnost ČEPRO, která je na základě veřejné soutěže dodavatelem paliva pro vlaky Českých drah v letech 2023 až 2026.
Upravená motorová jednotka. Foto: České dráhy.