Dolní Lipka: Kraj jedná o odkupu historické lokomotivy
DOLNÍ LIPKA - Zatímco Pardubický kraj pozvolna připravuje v Dolní Lipce vybudovat železniční muzeum. Pro tyto účely proto jedná s Českými drahami o odkupu historické parní lokomotivy řady 310.922. Ta je po vykolejení na Jihlavsku, ke kterému došlo před dvanácti lety, odstavená jako neprovozní v depu a nostalgických jízd se neúčastní...
V návaznosti na plány Pardubického kraje vybudovat v Dolní Lipce železniční muzeum a v souvislosti s pravidelnými letními jízdami parních vlaků má kraj zájem na zprovoznění lokomotivy 310.922, která je deponována v DKV Česká Třebová. "S Českými drahami jednáme o lokomotivě 310.922 již delší dobu. Náš zájem, aby se lokomotiva mohla vrátit jako provozuschopný exponát zpět na koleje, stále trvá a jsem rád, že i zástupci národního dopravce vnímají, že chceme pomoci tomu, aby se železniční nostalgie v regionu rozvíjela," uvedl hejtman Martin Netolický.
České dráhy si v případě prodeje zachovají předkupní právo na potenciální zpětný odkup. Parní lokomotiva 310.922 vznikla v roce 1930 v plzeňské Škodě, poté sloužila železničnímu vojsku. Od 70. let byla vystavena jako pomník v depu v České Třebové. V polovině 90. let se dočkala opravy, která vedla k jejímu zprovoznění. V následujících letech byla k vidění při nostalgických jízdách. V červenci 2011 ale vykolejila při cestě k jihlavskému nádraží a od té doby je v neprovozním stavu odstavena v depu.
Nové železniční muzeum je zase o krok blíže
Vznik železničního muzea je přitom letos zase o kus blíže. Stát začátkem letošního roku prodal Pardubickému kraji čtyři pozemky v areálu vlakového nádraží v Dolní Lipce. Ty jsou určeny pro rozšíření expozic spolku Muzeum starých strojů a technologií, který se specializuje na záchranu a renovaci staré techniky včetně parních lokomotiv a muzejní činnost. Zatravněné pozemky o výměře 1554 metrů čtverečních v části města Králíky na sebe navazují a tvoří dlouhý úzký pás podél železniční trati, který dále pokračuje za budovy bývalé drážní vodárny a výtopny. Převážně zatravněné pozemky leží v ochranném pásmu dráhy a jsou volně přístupné.
Lokomotiva, která po nehodě stojí v depu. Foto: Železničář ČD.